accdbExe software is developed to protect files programmed with Microsoft Office Access.

نصب نرم افزار:


معرفی نرم‌افزار ACCDBEXE
نرم‌افزار accdbExe برای حفاظت از فایل‌های برنامه‌نویسی شده با Microsoft Office Access، تولید شده است.
مهمترین عاملی که به نرم‌افزار accdbExe قدرت داده است، قدرت حفاظت گذرواژه دیتابیس Access است که در فرمت accdb ، می‌تواند از دیتابیس حفاظت کند؛ این گذرواژه که می‌تواند تا 20 کاراکتر داشته باشد، برای دسترسی به فایل دیتابیس accdb در نظر گرفته شده است و تنها توسط Access می‌تواند استفاده شود.
فهرست مطالبی که در این صفحه مطالعه خواهید کرد:

نرم‌افزار Access

نرم‌افزار Access Runtime

قدرت برنامه نویسی Access

امکان تفکیک اجزاء در Access (جدا کردن فایل‌های حاوی کدهای برنامه‌نویسی از فایل‌های اطلاعاتی)

توانمندی Access در رمزگذاری فایل‌های accdb (رمزگذاری Database و رمزگذاری VBA)
توانمندی Access در کامپایل کردن کُدهای VBA و مزایای آن

اشکالاتی که پس از رمزگذاری روی فایل اکسس از اجرای آن به عنوان یک نرم افزار جلوگیری می‌کند.
اشکالاتی که پس از کامپایل کردن کُدهای VBA پیش می‌آید، و از اجرای آن جلوگیری می‌کند.
چرا نرم‌افزار accdbExe تولید شد؟
مواردی که باعث می شوند بجای استفاده از Visual Studio از Access برای برنامه‌نویسی استفاده کنیم.

نرم افزار accdbExe چگونه کار می‌کند؟


نرم‌افزار Access
مایکروسافت اکسس Microsoft Access یکی از اجزای مایکروسافت آفیس است که برای ایجاد پایگاه داده(یا بانک اطلاعاتی) مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نرم افزار در سال 1992 تولید شد و در سال 1995 یعنی سه سال بعد به بخش VBA (قدرت برنامه نویسی Access) مجهز شد؛ در سال 1997 به ابزارهای وب مجهز شد؛ در سال 2000 به ActiveX ها مجهز شد؛ در سال 2002 به xml، در سال 2003 به اوج خود در زمینۀ برنامه نویسی رسید، اما در سال 2007، تکمیل تر شد؛ در سال 2010 به بلوغ نهایی خود رسید، چرا که فرمت جدید به صورت جدی از سال 2007 ارائه شده بود در سال 2010، به صورت جدی به عنوان فرمت ذخیره سازی فایل اصلی Access، استفاده شده(accdb)، این فرمت نسبت به فرمت قبلی(mdb)، نه تنها از امکانات بهتری بهره می گرفت بلکه در زمینه حفاظت و Database Password بسیار قوی تر ارائه شده است.

اکسس با SQL قدرت گرفته است: منشاء اصلی SQL به مقالهٔ سال ۱۹۷۰ ادگار کاد(Edgar F.Codd) تحت عنوان «مدل رابطه‌ای داده‌ها برای بانک‌های بزرگ داده‌های اشتراکی» بازمی‌گردد. SQL از قبل از سال 1992 یعنی پیدایش Access به عنوان علمی خاص و اما سخت در دسترس بود، با Access این علم به صورت کاملا کاربردی و ساده قابل استفاده شد، به خصوص برنامه نویسانی که از مباحث relationship بهره می‌برند و با Query ها آشنایی دارند این موضوع را کاملا می‌فهمند. شرکتهای متعددی با استفاده از این تئوری (SQL)، توانستند نرم‌افزارهای خوبی مانند (Oracle)، ایجاد کنند اما به تدریج حذف شدند، هماکنون SQL Server که محصول دیگری از شرکت Microsoft است، بر اساس همین تئوری پیش می رود، اختلاف SQL Server و Access در نحوه استفاده راحتتر و کاربرپسندتر Access نسبت به SQL Server است اما باید پذیرفت که SQL Server در مدیریت فایل های دیتابیس حجیم بسیار بهتر از Access کار می کند.

اگر قرار باشد با اطلاعاتی کار کنید، بهتر است ابتدا به سئوالت زیر پاسخ دهید:

1- سریع می‌خواهید به نتیجه برسید؟

2- حجم اطلاعات چقدر است؟

هرچه سریعتر به نتیجه برسید (یعنی زمان کمتری برای تحلیل اطلاعت صرف کنید)، در انتخاب نرم افزاری که برای تحلیل اطلاعات استفاده خواهد کرد تاثیر خواهد گذاشت، به شرطی که بتوانید با آن نرم افزار کار کنید.

از نرم‌افزار Notepad می‌تواند با ساماندهی چند سطر و ستون (مثلا حداکثر 100 سطر و 4 ستون)، اما اگر تعداد سطرها و ستون ها بیشتر از این شد به نرم افزار Excel نیاز خواهید داشت، اگر قرار باشد اطلاعات سطرها و ستون ها با هم ارتباط پیدا کنند، شاید تا حدی Excel بتواند این کار را انجام دهد، اما دست آخر باید از Access استفاده کنید. اگر حجم اطلاعات در سطح ملی باشدو با رکوردهای میلیونی روبرو باشید از همان اول به سراغ SQL Serever بروید.

هر چه از نرم افزاهایی که توانایی بیشتری در مدیریت تعداد رکوردهای بیشتری دارند استفاده کنید کار خود را نیز سختتر کرده اید، اگر می‌توان برای مدیریت چند سطر و ستون (مثلا حداکثر 100 سطر و 4 ستون)، از نرم افزار Notepad استفاده کرد و به Excel نیازی ندارید، چرا باید آنرا در رایانه خود نصب کنید؟!، اگر می‌توانید برای مدیریت چند سطر و ستون از Excel استفاده کنید، چرا باید زحمت برقراری ارتباطات دقیق اطلاعات در Access را تحمل کنید، و وقتی که می‌توانید از فرم‌های کاربردی و سریع و کاربر پسند Aceess استفاده کنید چرا باید زحمت نصب و کار با SQL Server را بکشید؟!

همان‌طور که پیش ‌از این گفتیم در مواردی که حجم داده‌ها بسیار زیاد است. وگرنه برای داده‌های کم، اکسل کفایت می‌کند. شاید لازم باشد که در اینجا برخی از تفاوت‌های این دو برنامه آفیس را باهم مرور کنیم. در درجه اول اگر تعداد داده‌های شما زیاد است و ممکن است به عدد هزار یا بالاتر برسد قطعاً اکسس محیط بهتری برای ذخیره آن‌هاست نسبت به اکسل. درصد خطا در اکسس به ‌مراتب کمتر از اکسل است. قطعاً هنگامی‌که با حجم زیادی از داده‌ها مواجه می‌شوید ممکن است درصد خطا هم افزایش یابد. برای مثال داده‌های تکراری، داده‌های ناقص و … دسته‌بندی اطلاعات را با مشکل مواجه می‌کند ولی اکسس تا جایی که امکان‌پذیر است این نواقص را برطرف می‌کند. از طرف دیگر ممکن است در ورود اولیه داده‌ها برخی مسائل و فاکتورها فراموش شود و در انتهای کار به خودتان بیایید و متوجه شوید که فیلدها یا رکوردهایی را از قلم انداخته‌اید. جای نگرانی ندارد. اکسس به شما فرصت می‌دهد به‌محض یادآوری نکات ازقلم‌افتاده جدول یا فیلد جدیدی را اضافه کنید. در برنامه اکسل مجبور خواهید بود که فهرست‌های خود را از یکدیگر جدا کنید و این جداسازی باعث می‌شود که دسترسی به اطلاعات با مشکل مواجه شود. در اکسس ایجاد ارتباط بین جداول مختلف کار را برای کاربر بسیار راحت‌تر خواهد کرد. پس همان طور که می بینید در پاسخ به پرسش اکسس چیست؟ می توان گفت یکی از بهترین برنامه های ثبت و ذخیره داده هایی در حجم زیاد.

پنج قسمت مهم Access عبارتند از :

Tables
در مایکروسافت اکسس جداولی قرار دارند که سبب می‌شود اطلاعات خود را در سطرها و ستون‌های مختلف با هر تعدادی که می‌خواهید ذخیره کنید. در هر سطر می‌توان داده‌های مربوط به یک شخص خاص یا کالا و یا هر چیز دیگری را ثبت کرد که به آن رکورد می‌گویند و هر ستون درواقع به مشخصه و ویژگی خاصی از یک رکورد اشاره دارد که به نام فیلد شناخته می‌شود.
Queries
کوئری یک سؤال است و هر نوع پرس‌وجویی که داشته باشید سبب می‌شود اطلاعات و رکوردهایی را که در ارتباط با موضوع پرسش هستند را بیابد. با استفاده از این امکان می‌توانید اطلاعات مورد نیازتان را از جداول مختلف استخراج کرده و با اعمال شروطی بر روی آن به همان‌گونه که مدنظر دارید به آن‌ها دسترسی پیداکرده و مورداستفاده قرار دهید.
Modules(ماژول‌ها)

هر یک از ماژول هایی که در برنامه اکسس وجود دارد شامل یک یا چند تابع و یا زیر برنامه است که به‌صورت خصوصی یا عمومی تعریف می‌شود.
Forms
با ورود و نمایش داده‌ها از فرم استفاده می‌کنید. این فرم‌ها پنجره‌هایی است که برای اطلاع‌رسانی به کاربران و یا دریافت اطلاعات از آن‌ها کمک می‌کند.
Reports
اکسس یکی از ابزارهای بسیار مهم آفیس جهت گزارش است. به‌راحتی می‌توانید گزارش اطلاعات و داده‌های خود را به‌صورت نمودار و یا هر شکل دیگری که می‌خواهید دریافت کنید.
بهترین کاربرد نرم افزار access برای سازمان‌ها و مؤسساتی است که در زمینه فروش فعالیت کرده و علاوه بر مشخصات کالا، تعداد فروش، قیمت‌ها و … اطلاعات تمام مشتریان خود را ثبت و ضبط می‌کنند. همچنین برای مدیریت منابع انسانی صندوق های قرض الحسنه و ... کاربرد بسیار خوبی دارد. در چنین شرایطی و با کاربرد برنامه اکسس نه ‌تنها اطلاعات دسته‌بندی می‌شوند بلکه بین هر یک از آن‌ها می‌توان رابطه‌ای برقرار کرده و درنهایت گزارش‌های دقیق و مفصلی از آن‌ها به دست آورده، چاپ یا منتشر کرد.

اما پس از سپری کردن همه این موارد در قالب برنامه نویسی Access شما به مرحله ای می رسید که می خواهید نرم افزار موفقی را که تولید کرده اید و از کارایی آن رضایت دارید در اختیار دیگران قرار دهید و به عبارتی نرم افزار تولید شده خود را بفروشید.

از اینجا به بعد با موضوعاتی به صورت زیر روبرو خواهید شد:

حفاظت از حقوق مولف (تولید کننده نرم افزار Access)

مشکلات مربوط به اجرا نشدن فایل Access در سایر رایانه‌ها

که برای حل این مشکلات می توانید از نرم افزار accdbExe استفاده کنید.

نرم‌افزار accdbExe برای حفاظت از فایل‌های برنامه‌نویسی شده با Microsoft Office Access، تولید شده است.
مهمترین عاملی که به نرم‌افزار accdbExe قدرت داده است، قدرت حفاظت گذرواژه دیتابیس Access است که در فرمت accdb ، می‌تواند از دیتابیس حفاظت کند؛ این گذرواژه که می‌تواند تا 20 کاراکتر داشته باشد، برای دسترسی به فایل دیتابیس accdb در نظر گرفته شده است و تنها توسط Access می‌تواند استفاده شود.

نرم‌افزار Access Runtime
اگر در وضعی هستید که بنا به هر دلیلی امکان نصب کامل آفیس را ندارید و تنها می خواهید فایل Accessی را اجرا کنید در این شرایط نصب AccessRuntime توسط شرکت Microsoft پیش بینی شده است. دلایلی که می تواند موجب نصب AccessRuntime شود به شرح زیر هستند:
- یکی از دلایل نصب AccessRuntime، کم حجم بودن هارددیسک است که در این حالت نصب Accessruntime می تواند نسبت به نصب Microsoft Office بهتر باشد.
- یکی دیگر از دلایل نصب AccessRuntime، سرعت بیشتر نصب آن نسبت به Microsoft Office است.
شرایط موثر در انتخاب بسته های (2007-2010-2013):
- حجم فایل دانلود به ترتیب 56 و 175 و 212 مگابایت برای 2007 و 2010 و 2013 ، بر رغبت دانلود کاربران به خصوص کاربرانی که پهنای اینترنت کمتری دارند، موثر است.
- بسته ها هنگام نصب روی رایانه(زمان) و پس از نصب (فضای) متناسب با حجم اولیه (فایل نصبی) اشغال خواهند کرد،
بنابراین کاربرانی که محدودیت فضای آزاد هارددیسک دارند، در انتخاب بسته های کم حجم تر بخصوص 2007 رغبت بیشتری نشان می دهند.
-نصب نگارش های متعدد Office روی رایانه می تواند مشکل ساز شود، مثلا اگر روی ویندوزی آفیس 2007 نصب شده است،
بهتر است AccessRuntime2007 نیز روی آن نصب شود، نصب هر یک از AccessRuntimeهای دیگر می تواند مشکل ساز باشد.

قدرت برنامه نویسی Access:
نرم‌افزار Access دارای توانمندهای بسیاری است، یکی از توانمندی‌های مهم آن، ارائه امکان برنامه‌نویسی در ماکروها و کلاس‌ها است که می‌‌تواند از طریق فرم‌ها و گزارش‌ها و کوئری‌ها در کنار جداول اطلاعاتی در تولید نرم‌افزارهای مفید و مستحکم نقش داشته باشد.
بخش برنامه نویسی Microsoft Office ، که مخفف عبارت Visual Basic for Applications است، و به VBA معروف است. این بخش با فشاردادن همزمان دو کلید Alt+F11 در اختیار شما قرار خواهد گرفت، که امکان قرار دادن گذرواژه برای این بخش نیز وجود دارد. برای تخصیص گذرواژه به بخش برنامه نویسی VBA اکسس، می توانید در همین بخش (یعنی VBA) از منوی ،Tools و properties اقدام کنید، مثلا اگر نام فایل دیتابیس Database باشد این منو به نام Database Properties قابل مشاهده خواهد بود. پس از باز شدن این پنجره، به زبانه(Tab)، با عنوان Protection، مراجعه کنید تیک بخش Lock project for viewing را بزنید و گذرواژه ای برای این بخش دوبار تایپ کنید و در پایان روی دکمه OK کلیک کنید. توجه داشته باشید این گذرواژه توسط برخی از نرم افزارهای با عنوان Back Door قابل شناسایی است. ولی باید حتما این گذرواژه را برای پروژه خود تنظیم کنید.

امکان تفکیک اجزاء در Access:
جدا کردن فایل‌های حاوی کدهای برنامه‌نویسی از فایل‌های اطلاعاتی
هنگامی که یک فایل Access ازنوع accdb را تکمیل می‌کنید، می‌توانید جداول اطلاعاتی (Table) ها را از سایر اجزاء جدا کنید، این کار موجب خواهد شد که بتوان فایل‌های حاوی اطلاعات کاربران(مشتریان) را از کدها و فرم‌ها و گزارش‌ها و کوئری‌های طراحی شده توسط برنامه‌نویس جدا کرد. به این ترتیب اگر خطایی در برنامه‌نویسی وجود داشته باشد، می‌توان آن را در قالب نگارش جدید به کاربر نرم‌افزار ارائه کرد، به این ترتیب اطلاعاتی که کاربر در بانک اطلاعاتی (جداول Table‌ها)، طی استفاده از نگارش قبلی وارد کرده است از بین نخواهد رفت. برنامه‌نویسان بانک‌‌های اطلاعاتی حاوی اطلاعات کاربر را که موسوم به Table است را از سایر اجزاء که شامل Queryها و Formها، و Reportها و Macroها , Classها است، جدا می‌کنند؛ نرم افزار در دو فایل دیتابیس Access به کاربر نرم افزار ارائه می شود، یکی فایل برنامه‌ها (که در این راهنما با عنوان vba-db از آن نام می بریم) و دیگری فایل جداول اطلاعاتی، که فایل دوم حکم بانک اطلاعاتی (Database) نرم‌افزار را دارد.
تکمیل فایل اول که حاوی کدهای برنامه‌نویسی است بر عهده برنامه‌نویس است، و تکمیل فایل دوم که به کمک فایل اول انجام می‌شود، برعهده کاربر نرم‌افزار است.

توانمندی Access در رمزگذاری فایل های accdb:
رمزگذاری Database و رمزگذاری VBA
نرم‌افزار Access می‌تواند برای فایل‌های دیتابیس رمز، بگذارد و این رمز توسط برنامه‌نویس تعیین می‌شود.
همانطور که قبلا گفته شد، به طور کلی دو فایل خواهیم داشت: 1- فایل برنامه‌نویسی، 2- فایل اطلاعات
اگر بر روی فایل اطلاعات، گذرواژه بگذاریم می‌توانیم توسط فایل برنامه‌نویسی، فایل حاوی اطلاعات را با گذرواژه باز کنیم. گذرواژه فایل حاوی اطلاعات می تواند در فایل برنامه نویسی قرار داشته باشد، و کاربران نرم افزار بدون اینکه از گذرواژه فایل اطلاعات خبر داشته باشند می توانند از آن استفاده کنند. این سیاست برنامه‌نویسی توسط Access تعیین شده است. فایل اول که برای برنامه نویسی است به گذرواژه به فایل دوم دسترسی پیدا خواهد کرد. اگر فایل دوم که فایل اطلاعات است، مستقیما توسط کاربر باز شود، باید حتما گذرواژه را وارد کند، و چون گذرواژه ندارد نمی تواند به آن مستقیما دسترسی داشته باشد. به این ترتیب تنها راه تغییر اطلاعات فایل دوم(فایل اطلاعات)، استفاده از فایل accdb اول (فایل حاوی کدهای برنامه‌نویسی) است. فایل اول نیز می‌تواند دارای گذرواژه باشد و برای ورود به آن باید گذرواژه برنامه‌نویس را وارد کنید. اما می‌تواند بدون گذرواژه نیز باشد تا به راحتی بتوان آن را باز کرد.
گذرواژه فایل اطلاعات، معمولا در بخشی از Access (فایل اول-فایل برنامه نویسی)قرار داده می شود که به Macro معروف است، این بخش نیز دارای امکاناتی برای گذرواژه‌های برنامه‌نویسی است. که به آن بخش vba نیز می گویند.

توانمندی Access در کامپایل کردن کُدهای VBA و مزایای آن
اگر چه همه نرم افزار زیرمجموعه آفیس توانایی برنامه نویسی VBA را دارند، اما هیچیک قدرت کامپایل کدهای VBA را بجز نرم افزار Access ندارند، کامپایل کدهای VBAدر Access، موجب می شود کدهای Visual Basic ی که در بخش های مختلف مانند ماکروها، فرم ها و گزارش ها و غیرو نوشته اید دیگر قابل دسترس نباشند. Access پس از ایجاد کدهای باینری کامپایل شده فایل جدید با فرمت accde و یا فرمت mde ایجاد می کند. فایل‌های با فرمت mdb به mde و فایل‌های با فرمت accdb به accde تبدیل می‌شوند.

کامپایل فایل دیتابیس حاوی کدهای برنامه نویسی دارای چند مزیت است، اما اشکالاتی هم بوجود می آورد.

مزایای کامپایل کردن به شرح زیر است:

از دسترس خارج شدن کدهای برنامه نویسی شده از دست هکرها.

حفظ حقوق برنامه نویس

بررسی مجدد کدهای برنامه نویسی شده قبل از کامپایل و اعلام پیام وجود ایرادهایی که منجر به بد کار کردن نرم افزار خواهد شد.

بی‌نیاز شدن فایل دیتابیس حاوی کدهای برنامه نویسی از گذرواژه ورود(Database Password) و گذرواژه VBA، گذرواژه بخش (Project Protection)- این مزیت به شرطی پدید خواهد آمد که اصل تفکیک اجزاء در Access ( یعنی جدا کردن فایل‌های حاوی کدهای برنامه‌نویسی از فایل‌های اطلاعاتی)، را رعایت کنید.

اشکالاتی که پس از کامپایل کردن کُدهای VBA پیش می‌آید، و از اجرای آن جلوگیری می‌کند ، که در ادامه همین راهنما به آنها پرداخته شده است.

اشکالاتی که پس از رمزگذاری روی فایل اکسس از اجرای آن به عنوان یک نرم افزار جلوگیری می‌کند.
اشکالاتی که در این بخش درباره آن صحبت می کنیم ، متوجه فایل های از نوع accde و mde نخواهد بود، این دو نوع فایل کامپایل شده است و اشکالاتی که پس از کامپایل کردن کُدهای VBA پیش می‌آید، و از اجرای آن جلوگیری می‌کند، که در ادامه همین راهنما به آنها پرداخته شده است.

اشکالاتی که پس از رمزگذاری روی فایل اکسس از اجرای آن به عنوان یک نرم افزار جلوگیری می‌کند، بیشتر متوجه دو فرمت فایل accdb و mdb است:

امکان هک شدن رمز فایل های دیتابیس (Database Password)

هک شدن رمز Database Password برای فرمت mdb میسر و امکانپذیر است. اما فرمت accdb امکان هک گذرواژه Database Password ندارد؛ می توان با اطمینان گفت که اگر برای رمزگذاری روی فایل با فرمت accdb از کاراکترهای حرفی، عددی علائم برای گذرواژه آن استفاده کنید، و تعداد کاراکترهای گذرواژه را 20 کاراکتر در نظر بگیرید، امکان هک گذرواژه آن به صفر نزدیک است.

اما در مورد فایل با فرمت mdb این درصد کمی بالاتر است، هم‌اکنون نرم‌افزارهایی برای بازیابی گذرواژه mdb در اینترنت وجود دارد، که احتمال بازیابی گذرواژه بخش Database Password را دارند.

امکان هک شدن رمز بخش VBA منظور (Project Protection)

برای هک گذرواژه بخش VBA یعنی Project Protection، نیاز به گذرواژه Database Password است، در مورد فایل های accdb و mdb امکان هک گذرواژه بخش یعنی Project Protection، وقتی فراهم می شود که شما به عنوان برنامه نویس فقط به رمز گذاری VBA اکتفا کرده باشید، و روی فایل دیتابیس حاوی کد گذرواژه Database Password نذاشته باشید.

ممکن است این سئوال برای شما پیش بیاید که، چرا باید برنامه نویسی باشد که برای بخش VBA گذرواژه تعیین کند ولی برای بخش Database Password گذرواژه تعیین نکرده باشد؟

پاسخ این سئوال در پاسخ به اشکال بعدی با عنوان مهمترین اشکال بررسی می شود.

مهمترین اشکالاتی که پس از رمزگذاری روی فایل اکسس از اجرای آن به عنوان یک نرم افزار جلوگیری می‌کند:

بخاطر اشکالی که پس از کامپایل کردن کُدهای VBA پیش می‌آید، و از اجرای آن جلوگیری می‌کند، برنامه نویس ممکن است ،برای بخش VBA گذرواژه تعیین کند ولی برای بخش Database Password گذرواژه تعیین نکند.

مهمترین اشکالاتی که پس از رمزگذاری روی فایل اکسس بوجود می آید این است که هنگام اجرای فایل حاوی کد برنامه نویسی از کاربر گذرواژه ورود به فایل دیتابیس در قالب پنجره ای با عنوان Password Required پرسیده می شود.

کاربر نرم افزار(مشتری) برای عبور از این پنجره، یا باید کد اصلی فایل دیتابیس حاوی کد برنامه نویسی را به فایل بدهد، که در این صورت به عبارتی مفهوم رمزگذاری روی فایل به کلی از بین می رود، ضمن اینکه با اینکار در واقع امکان هک شدن رمز بخش VBA منظور (Project Protection)، نیز فراهم می شود.

اگر بخواهید اشکال اول (Database Password) و همچنین اشکال دوم(مشکل بعد از کامپایل)، را نداشته باشید، می توانید روی فایل دیتابیس حاوی کد برنامه نویسی خودتان گذرواژه بگذارید و فایل را کامپایل نکنید، و از نرم افزار accdbExe برای تزریق گذرواژه Database Password استفاده کنید. در بخش «تزریق گذرواژه Password»، همین راهنما توضیح داده شده است.

همچنین می توانید این بخش (تزریق گذرواژه به پنجرۀ Password Required)را از قسمت (پنجرۀ اصلی نرم افزار accdbExe)مطالعه کنید.

اشکالاتی که پس از کامپایل کردن کُدهای VBA پیش می‌آید، و از اجرای آن جلوگیری می‌کند.
نرم افزارهای آفیس در نگارش های مختلفی ارائه شده اند و متاسفانه کامپایل کردن فایل دیتابیس موجب می شود فایل کامپایل شده، برای نگارش‌های دیگر آفیس ناخوانا باشد.مثلا اگر فایل دیتابیسی را با نگارش 32 بیتی آفیس کامپایل کنید در سایر نگارش های 64 بیتی خوانا نخواهد بود. یعنی حتی اگر فایلی را با اکسس نگارش 2010 ، 32 بیتی کامپایل کرده باشید، فایل دیتابیس کامپایل شده با اکسس نگارش 2010، 64 بیتی باز نخواهد شد. این وضعیت حتی برای نگارش های 2007 , 2010 و 2013 نیز وجود دارد. یعنی حتی اگر فایلی را با اکسس نگارش 2007 ، 32 بیتی کامپایل کرده باشید، فایل دیتابیس کامپایل شده با اکسس نگارش 2010، 32 بیتی باز نخواهد شد. این در حالی است که مشتریان شما ممکن است نگارش های متعددی را در کامپیوتر های خودشان نصب کرده باشند.
تنوع نگارش های مختلف آفیس نصب شده بر روی کامپیوتر ها در ایران، ذیلا قابل مشاهده است:

Microsoft Office Access 2007 32bit
Microsoft Office Access 2010 32bit
Microsoft Office Access 2010 64bit
Microsoft Office Access 2013 32bit
Microsoft Office Access 2013 64bit
Microsoft Office Access 2016 32bit
Microsoft Office Access 2016 64bit
Microsoft Office Access 2019 32bit
Microsoft Office Access 2019 64bit
Microsoft Office Access 2021 32bit
Microsoft Office Access 2021 64bit

اگر بخواهید اشکال اول (Database Password) و همچنین اشکال دوم(مشکل بعد از کامپایل)، را نداشته باشید، می توانید روی فایل دیتابیس حاوی کد برنامه نویسی خودتان گذرواژه بگذارید و فایل را کامپایل نکنید، و از نرم افزار accdbExe برای تزریق گذرواژه Database Password استفاده کنید. در بخش «تزریق گذرواژه Password»، همین راهنما توضیح داده شده است.

همچنین می توانید این بخش (تزریق گذرواژه به پنجرۀ Password Required)را از قسمت (پنجرۀ اصلی نرم افزار accdbExe)مطالعه کنید.


چرا نرم‌افزار accdbExe تولید شد؟
علاوه بر مشکلاتی که بالا به آنها اشاره شد مشکلات دیگری نیز هنگام استفاده از فایل دیتابیس حاوی کدهای برنامه نویسی برای کاربران وجود دارند که ممکن است در رایانه برنامه نویس وجود نداشته باشند، مثلا شما به عنوان برنامه نویس تمام تنظیماتی که اکسس نیاز دارد و تائیدیه‌هایی را که باید در کامپیوتر خودتان اعمال کنید به تدریج هنگام برنامه نویسی اعمال کرده‌اید، اما وقتی فایل دیتابیس خودتان را به رایانۀ دیگری که به عنوان مشتری و کاربر نرم افزار شما می‌خواهد از آن استفاده کند- می فرستید(یا نصب می کنید)، فایل دیتابیس اکسس شما به خاطر ناهماهنگی هایی که بالا به آن اشاره شد و ناهماهنگی هایی که مربوط به اعمال تنظیمات و تائیدیه‌هاست اجرا نمی‌شود.
نرم افزار accdbExe به منظور اعمال تنظیمات در تائیدیه و به خصوص بررسی وجود Microsoft Access در رایانه مشتری و از همه مهمتر، تزریق
گذرواژۀ Database Password به نرم افزار Access تولید شده است. درباره این موضوع در بخش (نرم افزار accdbExe چگونه کار می‌کند؟) بیشتر توضیح خواهیم داد.
قبل از تولید نرم افزار accdbExe راه‌های مختلف برنامه نویسی با دیتابیس بررسی شده است، امکانات شگرف و بی‌نظیری که در Access وجود
دارد آنرا به عنوان نرم افزاری بی رغیب در برنامه نویسی دیتابیس های کم حجم در سطح سازمانی و فروشگاهای تبدیل کرده است، قابلیت‌های بی نظیر استفاده از تئوری‌های به شدت علمی و دقیق SQL و بهره گیری از منطق RelationShip ، استفاده از Form ها و بخصوص SubForm ها قابلیت های منحصر به فرد Link Master Fields و Link Child Fields و Queryها، Reportها، بهره گیری از Macroها، Classها ، ارتباط با Excel و ... و همه و همه امکانات دقیق و منحصر به فردی که در Microsoft Office Access وجود دارد، قابل اغماض و بی توجهی نیست.
برنامه نویسی با Visual Studio نیاز به تخصص و برنامه حجیم، وقت بسیار استفاده از منابع خاص راهنما و سورس‌کدها وسیع دارد. درباره این موضوع در بخش (مواردی که باعث می شوند بجای استفاده از Visual Studio از Access برای برنامه‌نویسی استفاده کنیم) بیشتر توضیح خواهیم داد.
به جرأت می توان گفت اگر آفیس 2010 را در رایانه خود نصب کرده باشید از آنجا که به فعالسازی آنلاین آفیس نیاز ندارید (که در نگارش های
آفیس 2013 به بعد این موضوع کاربران را اذیت می کند)، و امکان راهنمای آفلاین و خوبی که دارد می توانید بزرگترین و دقیقترین نرم افزارها
سازمانی و فروشگاهی را برای خودتان، سازمانتان تولید کنید و پس از بررسی درستی کار نرم افزار در مجموعه‌ای که در ان مشغول هستید،
نرم‌افزار تولید شده را به صورت بسته ای به دیگر سازمان‌ها و فروشگاه‌های مشابه محیط کاری خودتان ارائه کنید و بفروشید.

مواردی که باعث می شوند بجای استفاده از Visual Studio از Access برای برنامه‌نویسی استفاده کنیم.
برنامه نویسی در محیط Access عادت‌هایی را بوجود می آورد و شیوه استفاده از Access بخصوص فرم ها و سایر اجزای آن به شکلی است که پس از یکبار برنامه نویسی در Access حتی اگر با #Visual Studio C که سرور تمام کدهای برنامه نویسی مجموعه Visual Studio است بخواهید یک برنامه دیتابیس بنویسید مرتبط به فکر راحتی هایی که در محیط Access داشته خواهید افتاد.
کسانی که طعم برنامه نویسی در محیط Access را چشیده باشند، حتی اگر در محیط Visual Studio برنامه دیتابیس موفقی را نوشته باشند، باز هم برای نوشتن برنامه های دیتابیس ترجیح می دهند که به محیط Access وارد شوند، برنامه نویسی در Access به خاطر استفاده همزمان از چندین ابزار منسجم بسیار موفق عمل می کند. فارغ از چنین مقایسه ای می توان به موارد بیشتری نیز در این مورد اشاره داشت:
برنامه نویسی Visual Studio در بکارگیری فرم ها مانند Access عمل نمی کند:
Acess نه تنها دارای تنظیمات دقیق در بخش فرم و ساب فرم ها است مانند Link Master Fields و Link Child Fields، بلکه هنگام تنظیم فرم ها مانند Word تمامی ابزاها و Toolbar های مناسب ی که باید در خدمت داشته باشد را دارد و در مقایسه با Visual Studio متفاوت است، برخی از کسانی که با Access برنامه نویسی کرده‌اند، حسب عادت به ساخت فرم ها در Access رغبت بیشتر نشان می دهند.

ورود به راهنما و استفاده از راهنما

در پنجره اصلی نرم افزار از کلید F1 برای بازکردن راهنما استفاده کنید؛ همچنین اگر روی عبارت های راهنما کلیک کنید به همین صفحه وارد خواهید شد.

وقتی در پنجره اصلی درخواست راهنمایی بدهید، پنجره اصلی به بالای سمت راست مانیتور می چسبد و پنجره راهنما در سمت بالای سمت چپ چسبیده و باز می شود، اما اندازه پنجره راهنما قابل تغییر است؛حداقل اندازه پنجره راهنما 600 در 400 است.

کلید F1

باز کردن پنجره راهنما

کلید F5

Refresh صفحه

کلید Esc

بستن پنجرۀ راهنما

تغییر اندازه پنجره: برای تغییر اندازه پنجره، با استفاده از ماوس گوشه‌های پنجره را تا حدی که تمایل دارید به اطراف بکشید.

.

پنجرۀ اصلی ACCDBEXE

پنجرۀ اصلی نرم افزار امکاناتی را برای تولید کننده برنامه Access فراهم می کند تا در مورد نحوه اجرای برنامه خود در کامپیوتر کاربران نرم‌افزار خود تصمیماتی بگیرد، و نیز به شکلی نرم‌افزار تولید شده خود را به EXE تبدیل کند که حقوق مولف (تولید کننده نرم‌افزار)، حفظ شود.

بخش‌های زیر در پنجره اصلی نرم‌افزار قابل مشاهده و استفاده هستند:

نوار منو
انتخاب فایل Microsoft Office Access
دکمه تولید فایل اجرایی (EXE)
ضمیمه کردن فایل دیتابیس به برنامه اجرایی (EXE)
ارسال پارامتر Command به بخش VBA
تنظیمات Registry، برای اجرای راحتتر Microsoft Access
عملکردهای قبل از اجرای Microsoft Office Access
تزریق گذرواژه به پنجرۀ Password Required
ارائه کدفعالسازی به مشتریان
نوار منو
منوهای این بخش عبارتند از:

منوی پروژه

منوی راهنما

منوی نمونه‌ها

منوی پروژه
در این بخش با فایلی روبرو هستیم که فایل پروژه نام دارد، این فایل درخواست‌های شما را برای تولید فایل(EXE)، نگهداری می‌کند. فایل پروژه در واقع برای هر پروژۀ شما تنظیماتی را که انجام می‌دهید، در خود نگهداری می‌کند. شما می‌توانید برای پروژه‌های مختلف خود - که با اکسس(Access) طراحی کرده‌اید- فایل اجرایی تولید کنید، طبیعتا اطلاعات پروژه‌های مختلف با هم متفاوت هستند. فایل پروژه این تفاوت‌ها را در خود نگهداری می‌کند. به عنوان مثال، مهمترین اطلاعات یک پروژه رمز Database Password آن است. ممکن بخواهید برای پروژه‌ای کدفعالسازی از کاربر دریافت کنید و برای پروژۀ دیگری خیر.

در این منوی امکاناتی برای ایجاد فایل پروژه جدید، باز کردن فایل پروژه‌ای که از قبل ایجاد و ذخیره کرده‌اید، و ذخیره فایل و ذخیره فایل به نام پروژه قابل مشاهده و استفاده هستند.

فایل پروژه با پسوند prj ذخیره می شوند.

کلید Ctrl+N ایجاد پروژه جدید
کلید Ctrl+O باز کردن فایل پروژه‌ای که از قبل ذخیره کرده اید
کلید Ctrl+S ذخیره فایل پروژه جاری
کلید Ctrl+Shift+S ذخیره فایل پروژۀ جاری به نام پروژۀ جدید
کلید Ctrl+E تولید فایل اجرایی (EXE)

منوی راهنما
برای دسترسی به همین راهنما می‌توانید از این بخش استفاده کنید.

راهنمایی های مختلفی در این بخش به صورت سریع در اختیار شما قرار خواهند داشت، که عبارتند از:

راهنما(معرفی نرم‌افزار)
چه فایل های دیتابیسی را معرفی کنم؟
ضمیمه کردن فایل دیتابیس به برنامه اجرایی
ارسال پارامتر commnad به بخش vba هنگام اجرای نرم‌افزار
تنظیمات رجیستری ویندوز برای اجرای راحتتر Microsoft Office Access
عملکردهای قبل از اجرای Microsoft Office Access
تزریق گذرواژه به پنجرۀ Password Required
ارائه کد فعالسازی به مشتریان
نرم‌افزار accdb Exe چگونه کار می کند؟
چه فرقی بین نسخه فعالسازی شده و دموی نرم‌افزار accdb.exe وجود دارد؟
وب سایت نرم‌افزار (https://tavafi.ir/post/accdbexe)

منوی نمونه‌ها
نمونه برنامه‌های نوشته شده در Microsoft Office Access در این بخش ارائه شده‌اند. این بخش می‌تواند راهنمای خوبی برای برنامه‌نویسی در Access نیز باشد.

انتخاب فایل Microsoft Office Access
در این بخش سئوال مهمی که وجود دارد این است که: چه فایل های دیتابیسی را معرفی کنم؟

در بخش معرفی نرم افزار (امکان تفکیک اجزاء در Access) به صورت کامل توضیح دادیم. در این بخش به چگونگی انتخاب فایل دیتابیس Access خواهیم پرداخت:

همانطور که در بخش معرفی نرم افزار (امکان تفکیک اجزاء در Access) به صورت کامل توضیح دادیم پروژۀ Access دارای حداقل دو فایل است که به فایل‌های 1- فایل برنامه‌نویسی، 2- فایل اطلاعات معروف هستند، فایل اطلاعات که قابل تغییر است نباید به فایل ExE تبدیل شود، و فایل فایل برنامه‌نویسی، باید به ExE تبدیل شود.

برای اینکار در پنجره اصلی نرم افزار accdbExe در بخش (انتخاب فایل Microsoft Office Access)، روی دکمه ... کنار عبارت فایل دیتابیس، کلیک می کنیم و یکی از انواع فایل‌های برنامه نویسی شده خود را معرفی می‌کنیم (بهترین نوع فایل برای معرفی در این بخش فایل های با پسوند accdb.* است.)

پس از انتخاب فایل دیتابیس، نام فایل EXE به صورت خودکار همنام با فایل دیتابیس و با پسوند exe تعیین خواهد شد، و مسیر تولید فایل exe کنار فایل دیتابیسی که در بخش فایل دیتابیس تعیین شده است تعیین می گردد، اما شما می توانید مسیر و نام فایل exe را خودتان تعیین کنید، روی دکمه ... کنار عبارت فایل دیتابیس، کلیک کرده و مسیر و نام فایل exe را تعیین کنید.

دکمه تولید فایل اجرایی EXE در دسترس است، اما بهتر است تنظیمات دیگری که برخی از آنها به شدت لازم هستند را نیز تعیین کنید و سپس فایل EXE را تولید کنید، از مهمترین مواردی که در پنجره اصلی باید تعیین شود گذرواژه Database Password است.

کلید میانبر و تولید سریع فایل اجرایی پس از تنظیمات Ctrl+E است:

دکمه تولید فایل اجرایی EXE
پس از تولید موفق فایل اجرایی(EXE) ، پنجره Exe Creating successfully نمایش داده می‌شود.

کلید Ctrl+E تولید فایل اجرایی (EXE)

در این پنجره می‌توانید کارهای مختلفی با فایل Exe تولید شدۀ خودتان انجام دهید:

فایل اجرایی تولید شده را با پارامترهای زیر اجرا کنید.
پایین پنجره Exe Creating successfully، یک کادر متنی با عنوان پارامترها: وجود دارد. که می توانید با استفاده از این بخش عبارت‌هایی را ه به خط فرمان فایل EXE موقع اجرا ارسال کنید. ارسال پارامترها در راستای بخش «ارسال پارامتر Command به بخش VBA»، کاربرد دارد. هر پارامتری که در این بخش وارد کنید اگر در بخش «ارسال پارامتر Command به بخش VBA»، گزینۀ رادیویی«پارامترهای وارد شده به فایل اجرایی» را تیکدار کرده باشید به Access ارسال می‌شود، و متعاقبا همین پارامتر از توسط Access به بخش VBA انتقال یافته و در VBA از بوسیله تابع ()Command، می‌توانید به عنوان برنامه‌نویس از ان استفاده کنید.

فولدر فایل اجرایی تولید شده را باز کنید.
یک میانبر برای فایل اجرایی تولید شده در دسکتاپ تولید کنید.
یک میانبر برای فایل اجرایی با پارامترهای زیر در دسکتاپ تولید کنید.
آنچه درباره استفاده از «ارسال پارامتر Command به بخش VBA»، رادیویی«پارامترهای وارد شده به فایل اجرایی» گفته شد ، از طریق ساخت یک Shortcut در Desktop به عنوان نمونه تولید می‌شود.

ضمیمه کردن فایل دیتابیس به برنامه اجرایی (EXE)
نرم‌افزار accdbExe علی‌رغم آنکه می‌‌تواند فایل دیتابیس حاوی کدهای برنامه‌نوسی را در خود ضمیمه کند و در کامپیوتر کاربران نرم‌افزار شما- آنها را باز کند، اما این تنها کاری نیست که می‌تواند انجام دهد، نرم افزار accdbExe بجز ضمیمه کردن فایل accdb می‌تواند محیط ویندوز را برای اجرای فایل Access شما آماده کند، و گذرواژۀ Databse Password را به فایل دیتابیس حاوی کدهای vba تزریق کند و خیلی کارهای دیگر که در بخش‌های مختلف راهنمای نرم افزار به آن پرداخته‌ایم.

عمل ضمیمه کردن فایل دیتابیس حاوی کدهای vba می‌تواند انجام نشود ولی از سایر خدمات accdbExe استفاده شود.

اگر فایل دیتابیس حاوی کدهای برنامه نویسی به فایل EXE تولید شده ضمیمه شود، علاوه بر اینکه می توان از سایر خدمات accdbExe استفاده کرد، می توان برای آن تعیین نمود که فایل ضمیمه را در کجا(چه مسیری Path) باز (Extract) کند.

در این رابطه در بخش «ضمیمه کردن فایل به EXE»، به صورت مبسوط توضیح داده‌ایم.

اگر در بخش ضمیمه کردن فایل دیتابیس به برنامه اجرایی

گزینه «فایل دیتابیس حاوی دستورات به برنامه اجرایی(EXE)ضمیمه شود»، را تیکدار کنید، آنگاه باید تعیین کنید روش باز کردن (Extract) فایل دیتابیس حاوی دستورات، هنگام اجرای نرم افزار، چگونه و در کدام مسیر باشد، مسیرهایی مانند:

مسیر فایل های موقت ویندوز (بهترین انتخاب).

مسیری که فایل اجرایی EXE در کامپیوتر کاربر قرار دارد.

مسیر سفارشی، با ذکر مسیر قابل انتخاب هستند.

مسیر فایل های موقت از سایر انتخاب ها بهتر است.

اگر فایل را ضمیمه نکنید، از همه گزینه ها به لحاظ سرعت اجرای نرم افزار بهتر است.

اگر فایل را به فایل ExE ضمیمه کنید، ضمن اینکه تعداد فایل ها هنگام انتقال کاهش خواهد یافت، امنیت حفاظت از فایل بیشتر خواهد شد.

به این نکته توجه داشته باشید از آنجا که تصور می شود فایل حاوی کدهای برنامه نویسی بر اساس اصل تفکیک اجزاء در Access فاقد اطلاعات مربوط به کاربر است، و از آنجا که برای از بین رفتن جداول و مقادیر موقت در فایل دیتابیس حاوی کدهای برنامه نویسی، بهتر است فایل دیتابیس حاوی کد برنامه نویسی از نو ، ایجاد شود، فایل ضمیمه بر روی فایل قبلی رونویسی خواهد شد. بنابراین دقت کنید که حتما باید بر اساس اصل تفکیک اجزاء، چنانچه اطلاعاتی از کاربر را باید در دیتابیس نگهداری کنید، این اطلاعات در فایل دیتابیس حاوی کد برنامه‌نویسی نباشد.

مسیر فایل اجرایی ممکن است در حالت Readonly باشد، پس به این نکته توجه داشته باشید.

بیشتر اوقات بر اساس اصل Setup ، برنامه نویس فایل دیتابیس اطلاعات و سایر فایل های مربوط به پروژه را در مسیر مشخصی ازکامپیوتر کاربر ذخیره می کند، بنابراین می توانید بر اساس همین اصل (Setup)، مسیر کاملا مشخصی را به عنوان مسیر سفارشی برای باز کردن فایل دیتابیس حاوی کدهای برنامه نویسی انتخاب کنید.

ارسال پارامتر Command به بخش VBA
تابعی در VBA ی بخش برنامه نویسی Access وجود دارد که به ()Command، معروف است، این تابع می تواند پارامترهای ورود به Access را هنگام فراخوانی از خط فرمان (Command Line)، دریافت کرده و از آن استفاده کند.

نرم افزار accdbExe این امکان را دارد که یکی از عبارت های زیر را برای بخش VBA اکسس ارسال کند، این بخش می تواند یا استفاده کاربردی داشته باشد و یا به عنوان ابزاری برای افزایش امینت از آن استفاده کرد.

در رابطه با نحوه استفاده از این پارامتر و تابع در بخش «ارسال پارامتر به VBA»، به صورت مبسوط توضیحاتی ارائه شده است:

پارامترهای وارد شده به فایل اجرایی: یعنی مثلا اگر فایل EXE نهایی شما به نام Software.exe باشد، و شما Shortcutی برای آن ایجاد کرده باشید و به آن پارامتر یا آرگومانی بدهید، عین عبارت پارامتر به Access توسط نرم افزار accdbExe انتقال پیدا خواهد کرد.

مثلا:

Software.exe runme

عبارت برگشتی از تابع ()Command، در محیط VBA، عبارت جمله ای runme خواهد بود.

شماره سریال سخت افزاری سیستم: اگر به بخش «ارائه کد فعالسازی به مشتریان» دقت داشته باشید، این بخش بر اساس کد یکتای سخت‌افزاری CPU کامپیوتر کاربر کار می کند، این کد را می توانید به عنوان آرگومان به Accesss منتقل کنید، در چنین شرایطی عبارت برگشتی از تابع ()Command، در محیط VBA، عبارت جمله ای شماره سریال CPU کامپیوتر کاربر خواهد بود.

مسیر فایل های موقت: یعنی مثلا اگر در بخش ضمیمه کردن فایل دیتابیس به برنامه اجرایی (EXE)، مسیر فایل های موقت ویندوز را تعیین کرده باشید به این ترتیب می توانید همین مسیر را برای Access ارسال کنید تا در داخل بخش VBA بتوانید از محیطی که در نظر دارید سایر فایل های پروژه را مدیریت کنید استفاده بهتری ببرید. در چنین شرایطی عبارت برگشتی از تابع ()Command، در محیط VBA، عبارت جمله ای مسیر فایل های موقت ویندوز خواهد بود.

مسیر فایل اجرایی: یعنی مثلا اگر در بخش ضمیمه کردن فایل دیتابیس به برنامه اجرایی (EXE)، مسیری که فایل اجرایی EXE در کامپیوتر کاربر قرار دارد را تعیین کرده باشید به این ترتیب می توانید همین مسیر را برای Access ارسال کنید تا در داخل بخش VBA بتوانید از محیطی که در نظر دارید سایر فایل های پروژه را مدیریت کنید استفاده بهتری ببرید. در چنین شرایطی عبارت برگشتی از تابع ()Command، در محیط VBA، عبارت جمله ای مسیری که فایل اجرایی EXE در کامپیوتر کاربر قرار دارد خواهد بود.

متن سفارشی: برای افزایش امنیت می توانید حتی از یک عبارت ویژه مانند Secret@16 استفاده کنید تا از اجرای موفقیت آمیز برنامه خود توسط رویه ای که تعیین کرده اید مطمئن شوید. در چنین شرایطی عبارت برگشتی از تابع ()Command، در محیط VBA، عبارت جمله ای Secret@16 خواهد بود.

تنظیمات Registry، برای اجرای راحتتر Microsoft Access
همانطور که قبلا هم گفته شد، نرم‌افزار accdbExe علی‌رغم آنکه می‌‌تواند فایل دیتابیس حاوی کدهای برنامه‌نوسی را در خود ضمیمه کند و در کامپیوتر کاربران نرم‌افزار شما- آنها را باز کند، اما این تنها کاری نیست که می‌تواند انجام دهد، از مهمترین کارهایی که نرم افزار accdbExe انجام می دهد تنظیمات Registry ویندوز برای اجرای راحتتر Access است، اگر یک فایل Access را در کامپیوتری که قبلا در آن اکسس اجرا نشده است باز کنید و بخواهید آنرا اجرا کنید، با انوع و اقسام پیام های مختلف روبرو خواهید شد که از ادامه کار نرم افزار Access به شدت جلوگیری می کند. این تنظیمات در بخش «تنظیمات Registry» همین راهنما، به صورت مبسوط توضیح داده شده است.

که ذیلا به خلاصه ای از آنها خواهیم پرداخت:

اجرای خودکار ماکروها در Microsoft Access حتما بهتر است که این گزینه را تیکدار کنید.
اجرای خودکار Queryها در Microsoft Access حتما بهتر است که این گزینه را تیکدار کنید.
تائید خودکار اجرای کوئری‌ها ی موثر در حذف رکوردها حتما بهتر است که این گزینه را تیکدار کنید.
تائید خودکار اجرای کوئری‌ها ی موثر در تغییر رکوردها حتما بهتر است که این گزینه را تیکدار کنید.
مخفی کردن اشیاء مخفی شده در بخش NavPan با توجه به توضیحات «تنظیمات Registry»، می‌تواند تیکدار نباشد.
مخفی کردن اشیاء سیستمی شده در بخش NavPan با توجه به توضیحات «تنظیمات Registry»، می‌تواند تیکدار نباشد.
مخفی کردن Quick Access Toolbar با توجه به توضیحات «تنظیمات Registry»، می‌تواند تیکدار نباشد.
چسباندن پنجره Access به سمت چپ مانیتور با توجه به توضیحات «تنظیمات Registry»، می‌تواند تیکدار نباشد.
چسباندن پنجره Access به سمت بالای مانیتور با توجه به توضیحات «تنظیمات Registry»، می‌تواند تیکدار نباشد.
عریض کردن پنجره Access تا سر حد عرض مانیتور با توجه به توضیحات «تنظیمات Registry»، می‌تواند تیکدار نباشد.
مرتفع کردن پنجره Access تا سر حد ارتفاع مانیتور با توجه به توضیحات «تنظیمات Registry»، می‌تواند تیکدار نباشد.
Maximize کردن پنجره Access با توجه به توضیحات «تنظیمات Registry»، می‌تواند تیکدار نباشد.
عنوان فونت پیش فرض می‌تواند تیکدار نباشد.
اندازه فونت پیش فرض می‌تواند تیکدار نباشد.
اعمال تنظیمات رجیستری برای نگارش های آفیس های مختلف در جایگاهای متفاوت در Windows Registry ثبت می شود.

این تنظیمات در بخش «تنظیمات Registry» همین راهنما، به صورت مبسوط توضیح داده شده است.

اما علی رغم انتخاب‌های تخصصی و کارشناسی خودتان بهتر است بدانید اگر گزینه «انتخاب همه نگارش های Access» را تیکدار کنید، اگر چه روش مطمئن‌تری را انتخاب کرده‌اید که کاربرانتان با هر نگارش ویندوزی می‌توانند با نرم‌افزار شما کار کنند، اما به روزآوری تنظیمات رجیستری(Registry) چند ثانیه‌ای بیشتر طول خواهد کشید - که حداکثر تا 10 ثانیه شاید باشد.

اگز ار نگارش آفیس کاربرانتان مطمئن هستید بهتر است گزینه نگارش مربوطه را صرفا انتخاب کنید.

عملکردهای قبل از اجرای Microsoft Office Access
هماطور که قبلا هم گفته شد، نرم‌افزار accdbExe علی‌رغم آنکه می‌‌تواند فایل دیتابیس حاوی کدهای برنامه‌نوسی را در خود ضمیمه کند و در کامپیوتر کاربران نرم‌افزار شما- آنها را باز کند، اما این تنها کاری نیست که می‌تواند انجام دهد، از مهمترین کارهایی که نرم افزار accdbExe انجام می دهد عملکردهای قبل از اجرای Access در کامپیوتر کابران نرم افزار شما است؛ این عملکردها عبارتند از:

بررسی فعال بودن بخش فارسی (Persian) ویندوز در رایانه کاربر، و ارائه پیام مناسب به او، قبل از اجرای نرم افزار EXE تولید شده. این موضوع در بخش «عملکردهای قبل از اجرای»، همین راهنما به صورت مبسوط توضیح داده شده است. اگر این بخش تیکدار نباشد، کاربران هر نوع اشکالی که در نرم افزار شما را متوجه شما خواهند دانست، آنها تصور می کنند نرم افزار شما قدرت نمایش متون فارسی را ندارد این در حالیست که خود کاربران ویندوز خود را به نحوی که باید بتواند متون فارسی را نمایش دهد تنظیم نکرده‌اند.

بررسی وجود (نصب) Microsoft Office Access و یا Access Runtime در کامپیوتر کاربر، و ارائه پیام مناسب به او، قبل از اجرای نرم افزار EXE تولید شده. اگر این بخش تیکدار نباشد، کاربران هر نوع اشکالی که در نرم افزار شما را متوجه شما خواهند دانست، آنها تصور می کنند نرم افزار شما قدرت اجرا ندارد این در حالیست که Microsoft Office و بخصوص Access در کامپیوتر خود نصب نکرده اند.

به هیچ وجه انتظار نداشته باشید که یک فایل EXE کوچک، بتواند عملکرد فایل حجیمی که بیش از 170 مگابایت حجم دارد و در قالب Access Runtime ارائه شده است را داشته باشد، این حداقل سایزی است که کوچکترین برنامه access Runtime دارد، بقیه Access Runtimeها حتی بیش از 200 مگابایت حجم دارند، و همانطور که می دانید Access Runtime‌ها هرگز مانند خود Microsoft Office نمی توانند از تمامی امکانات Access استفاده کنند، و برنامه‌های نصب آفیس بیش از 700 مگابایت حجم دارند، پس باید کاربران نرم افزار Access حتما یکی از آنها را در رایانه خود نصب کرده باشند. این موضوع در بخش «عملکردهای قبل از اجرای»، همین راهنما به صورت مبسوط توضیح داده شده است.

بستن سایر پنجره‌های Access قبل از اجرای نرم افزار EXE تولید شده.

این بخش به خصوص با بخش تزریق گذرواژه به پنجرۀ Password Required، در ارتباط است؛ به بخش مربوطه که در ادامه توضیح داده می شود نگاه کنید. این موضوع در بخش «عملکردهای قبل از اجرای»، همین راهنما به صورت مبسوط توضیح داده شده است.

تزریق گذرواژه به پنجرۀ Password Required
هماطور که قبلا هم گفته شد، نرم‌افزار accdbExe علی‌رغم آنکه می‌‌تواند فایل دیتابیس حاوی کدهای برنامه‌نوسی را در خود ضمیمه کند و در کامپیوتر کاربران نرم‌افزار شما- آنها را باز کند، اما این تنها کاری نیست که می‌تواند انجام دهد، از مهمترین کارهایی که نرم افزار accdbExe انجام می دهد و شاید مهمترین کار تزریق گذرواژۀ Database Password، به پنجرۀ Password Required است.

موضوع Database Password و تزریق گذرواژه به پنجره Password Required، به طورت مبسوط در بخش «تزریق گذرواژه Password»، همین راهنما توضیح داده شده است.

این بخش از پنجره اصلی نرم افزار accdbExe، دارای یک جعبه متنی و یک دکمه است، که با کلیک روی این دکمه می توانید جعبه متن را که در حالت Password قرار دارد را به حالت Text ساده تبدیل کنید تا تسلط بیشتری بر روی گذرواژه داشته باشید.

هنگامی که فایل دیتابیس حاوی کدهای برنامه‌نویسی باید با Access باز شود باید این گذرواژه را داشته باشد، هر چند فایل های accde از این موضوع مستثنی هستند که در بخش «تزریق گذرواژه Password»، همین راهنما توضیح داده شده است، اما با توجه به اینکه ممکن است کامپایلر accde موجود در کامپیوتر شما -به عنوان تولید کننده- و کامپایلر accde موجود در کامپیوتر کاربر نرم افزارتان، از فایل accde استفاده نکنید و بجای آن از accdb محافظت شده استفاده کنید تا مشکل کامپایل‌های نامرتبط را نداشته باشید.

این موضوع نیاز به توضیحات زیادی دارد که به صورت کاملا گسترده در بخش «تزریق گذرواژه Password»، همین راهنما توضیح داده شده است.

گذرواژۀ دیتابیس حاوی کدهای برنامه‌نویسی به صورت کاملا حفاظت شده در فایل EXE و حتی فایل پروژه accdbExe ذخیره می شوند و فقط به Access تحویل می شوند؛ این موضوع نیز نیاز به توضیحات زیادی دارد که به صورت کاملا گسترده در بخش «تزریق گذرواژه Password»، همین راهنما توضیح داده شده است.

شما حتی اگر گذرواژه Database خود را در پروژه ذخیره کنید و فایل پروژه خود را با Notepad باز کنید با چنین عبارتهایی روبرو خواهید شد، هر چند حتی فایل پروژه در اختیار کاربر قرار نخواهد گرفت همین وضعیت امنیتی با ضریب بسیار بالاتر در فایل EXE برای حفظ گذرواژه برقرار است.

String_psw=Ý2ï›Ù„¼€ ›¤©ö÷°‡¼ÂžÅ§Ñ

گذرواژه هنگام تزریق به پنجره Password Required کاملا با حساسیت تزریق می‌شود، و می‌توانید برای مطالعه بیشتر در این خصوص به توضیحات تخصصی در بخش «تزریق گذرواژه Password»، همین راهنما مراجعه کنید.

ارائه کدفعالسازی به مشتریان
موضوع «تولید کد فعالسازی» در همین راهنما به صورت کاملا مبسوط این موضوع را توضیح داده است.

اگر می خواهید مشتریان و کاربران نرم افزار شما قبل از استفاده از نرم افزار شما در رایانه خودشان، با شما حتما هماهنگ کنند و از شما کد فعالسازی بگیرند، می‌توانید از این بخش نرم افزار accdbExe استفاده کنید، این بخش به کاربر نرم‌افزار شما کدی یکتا که فقط مربوط به رایانۀ خودش است ارائه می‌کند.

برای اینکار در پنجره اصلی نرم‌افزار accdbExe، گزینۀ «فایل در صورتی اجرا شود که کد فعالسازی درست به آن داده شود» را تیکدار کنید.

روش کار به این صورت است:

ابتدا فایل EXE را تولید کنید.

فایل EXE به کامپیوتر کاربر انتقال یابد.

فایل EXE در کامپیوتر کاربر اجرا شود؛ هنگام اجرا نرم افزار فقط یک شماره سریال اعلام می‌کند و منتظر دریافت کد فعالسازی می ماند.

کد سخت افزاری را به رایانه تولید کننده منتقل کرده و در محل مربوطه Paste کنید.

دقت کنید کلیدKey کنونی که در حال تولید کد فعالسازی هستید با کلیدKey که هنگام تولید فایل EXE در محل مربوطه قرار داشت یکسان باشد.

روی دکمه «صدور کد فعالسازی برای مشتری» کلیک کنید تا کد فعالسازی ویژه کاربر تولید شود.

کدفعالسازی را به کاربر نرم افزار ارائه کنید،

کاربر کدفعالسازی دریافت شده را در محل درج کد فعالسازی Paste ‌کند تا نرم افزار در کامپیوتر کاربر اجرا شود.

امکان ذخیره کد فعالسازی در رایانه کاربر وجود دارد تا هر بار موقع اجرای نرم افزار کدفعالسازی مطالبه نشود.

.

انواع فایل های قابل انتخاب
در این بخش به معایب و مزایای انواع فایل‌های دیتابیسی که نرم‌افزار accdbExe می‌تواند با آنها کار کند خواهیم پرداخت، انواع فایل‌هایی که نرم‌افزار accdbExe می تواند با آنها کار کند عبارتند از : (*.accdb;*.mdb;*.accde;*.mde;*.accda;*.mda;*.ade;*.adp)
فهرست مطالبی که در این صفحه مطالعه خواهید کرد:

چه فایل‌های دیتابیسی را معرفی کنم؟
معایب و مزایای فایل‌های اصلی accdb و mdb
معایب و مزایای فایل های اجرایی accde و mde

نوع فایل

پسوند
نسخه

کامپیایل شده

Binary

امنیت بالا در برابر هک گذرواژه

Database Password

امکان باز کردن فایل با نسخه‌های مختلف Access

فایل اصلی accdb 2010 به‌بعد نیست دارد هست
فایل اصلی mdb 2003 نیست ندارد هست
فایل اجرایی accde 2010 به‌بعد دارد دارد نیست
فایل اجرایی mde 2003 دارد ندارد نیست

چه فایل‌های دیتابیسی را معرفی کنم؟
انواع فایل هایی که می توانید معرفی کنید که قرار است با Access باز شوند به شرح زیر هستند.

Microsoft Access Databases (*.accdb;*.mdb)
Microsoft Access Executed (*.accde;*mde)
Microsoft Access Add-ins (*.accda;*mda)
Microsoft Access ADE Files (*.ade)

Microsoft Access Projects (*.adp)

بهتر است در همین راهنما که در خطوط بعدی به آنها پرداخته ایم مزایا و معیب فایل‌هایی که می توانید از آنها استفاده کنید را بررسی کنید اما در یک نگاه کلی در پاسخ به سئوال چه فایل‌های دیتابیسی را معرفی کنم؟ باید گفت:

پیشنهاد: پسوند accdb است، که باید حتما دارای گذرواژه‌های Database Password و Protection باشد.

امن‌ترین انتخاب: فایل‌های با پسوند accde است.(برای استفاده از این فایل باید حتما به کاربر نرم‌افزار نسخه کامپایل Access را اطلاع دهید، تا کاربر نرم‌افزار نسخه مربوطه را در کامپیوتر خودش نصب کند.)

پرکاربردترن فایل با حوزه عملکرد با آفیس های مختلف (و ناامن‌ترین فایل): پسوند mdb است.

کمترین حوزه کاربرد( باید نسخه Access کاربر نرم‌افزار با نسخه Access برنامه‌نویس نرم‌افزار یکسان باشد): پسوند accde است.

اول : باید بر اساس اصل تفکیک اجزاء در Access(جدا کردن فایل‌های حاوی کدهای برنامه‌نویسی از فایل‌های اطلاعاتی)، فایل حاوی کدهای خود را از فایل حاوی جداول اطلاعاتی جدا کنید تا فایل دیتابیس حاوی کد که مرتبا در حال حذف و نو (جدید) شدن است با اطلاعاتی که مرتبا در حال به روزآوری است مخلوط نشود.

دوم: توجه داشته باشید نسخه‌های مختلف Office Access امکانات استفاده شده از نسخه‌های قبلی را پشتیبانی می‌کنند، یعنی اگر امکانی در Office Access 2013 به مجموعه Accessاضافه شده باشد، این امکان توسط Office Access 2010، وجود نداشته پس بهتر است از محیط Access 2010 برای برنامه‌نویسی استفاده کنید تا نرم‌افزار شما در Access‌های 2013 و 2016 و 2019 و 2021 ، قابل استفاده باشند، در غیر این صورت باید به کاربر نرم‌افزار حداقل نسخه Accessی که با نرم‌افزار شما همخوانی دارد را اعلام کنید.

سوم : اگر احتمال می‌دهید(که احتمالا این وضعیت بیشتر است) کاربران نرم افزار تولید شده توسط شما با آفیس‌ها و اکسس‌های نسخه‌های مختلفی بجز نسخه‌ای که شما در حال استفاده از آن هستید کار کنند، یا به عبارتی Microsoft Office ی بجز Microsoft Officeی که شما در رایانه خود نصب کرده اید، داشته باشند، بهتر است از فایل های اصلی با پسوند accdb و یا mdb استفاده کنید.

چهارم: اگر قبل از نصب نرم افزار روی کامپیوتر کاربر نسخه Accessی که برای اجرای نرم افزار شما لازم است نصب کرده باشد را به کاربر اعلام کنید، و کاربر مجبور باشد برای استفاده از نرم افزار شما حتما از Microsoft Office نسخۀ خاصی استفاده کند، باید بدانید که تعداد کاربران کمتری خواهن تونست از نرم افزار شما استفاده کننده شما با انتخاب یک Office با نسخه مشخص در واقع حوزه کاربرانی که می‌توانند از نرم افزار شما استفاده کنند را کوچکتر می‌کنید، اما می توانید از مزایای فایلهای با پسوند accde و mde استفاده کنید.

معایب و مزایای فایل‌های accdb و mdb
Microsoft Access Databases (*.accdb;*.mdb)


منظور از فایل‌های اصلی فایل‌های دیتابیسی است که حاوی اصل کدهای برنامه‌نویسی و سایر اجزاء لازم برای مدیریت نرم‌افزار است، این فایل‌ها قابلیت کامپایل مجدد را دارند، و نیز توسط مترجم Visual Basic for Applications نرم افزار Access قابل ترجمه نیز می‌باشند، بنابراین توسط هر Microsoft Office Accessی باز می شوند و نیازی نیست که مثلا اگر با Access2010 نسخه 32 بیتی طراحی شده باشد، حتما با Access 2010 نسخه 32 بیتی در کامپیوتر کاربر نرم افزار باز شود. بلکه کاربر می‌تواند این فایل را با Access 2013 یا 2016 یا 2019 باز کند.

عیب این فایل این است که کدهای برنامه‌نویسی شده به همراه نرم‌افزار جابجا می‌شوند و هر چند احتمال هک کدهای نوشته شده کم است اما وجود دارد. هکر برای هک کدهای برنامه نویسی شده در بخش VBA فایل اصلی دیتابیس باید از Database Password فایل اصلی (منظور رمزی که هنگام باز کردن فایل در پنجره Password Required پرسیده می شود) خبر داشته باشد. همچنین باید رمز بخش Project Protection مربوط به بخش VBA، را نیز بداند. امکان هک گذرواژه Database Password در فایل های accdb نسبت به mdb بسیار کمتر است. به عبارتی Access در رمزگذاری Database Password، برای فایل‌های با پسوند accdb بهتر از فایل‌های با پسوند mdb کار می‌کند.

معایب و مزایای فایل های اجرایی(accde و mde)
Microsoft Access Executed (*.accde;*mde)

منظور از فایل‌های اصلی اجرایی دیتابیسی است که توسط Access از طریق Make ACCDE یا بخش MAKE MDE کامپیایل شده است، و دارای کدهای باینری (Binary) برنامه‌نویسی و سایر اجزاء لازم برای مدیریت نرم‌افزار است، این فایل‌ها قابلیت نمایش مجدد کدهای برنامه نویسی شده توسط برنامه نویس را ندارند، و نیز توسط مترجم Visual Basic for Applications نرم افزار Access قابل ترجمه نیستند، بنابراین فقط توسط Microsoft Office Accessی باز می‌شوند که به‌لحاظ نگارش بخصوص نسخه 32 یا 64 بیتی با فایل کامپایلر کننده فایل همخوانی داشته باشند. مثلا اگر با Access2010 نسخه 32 بیتی طراحی شده باشند، حتما باید با Access 2010 نسخه 32 بیتی در کامپیوتر کاربر نرم‌افزار باز شود. و به هیچ وجه نمی‌توان این فایل را با Access 2013 2010 نسخه 64 بیتی باز کرد، حتی این وضعیت برای آفیس 2010 و 2013 نیز وجود دارد حتی اگر نسخه هر دو 32 بیتی یا نسخه هر دو 64 بیتی باشد؛ Microsoft Office Access به همین دلیل که فایل کدهای برنامه نویسی قابل هک نباشند، و ضمنا سرعت اجرای نرم افزار افزایش یابد این امکان را فقط برای VBA نرم افزار Access فراهم کرده است.

مزیت فایل‌های اجرایی این است که نیازی به گذرواژۀ Database Password فایل اصلی (منظور رمزی که هنگام باز کردن فایل در پنجره Password Required پرسیده می شود) ندارند و نیز نیازی به گذرواژۀ Project Protection (منظور رمزی است که در بخش VBA از طریق منوی Tools رو کدهای برنامه‌نویسی شده، گذاشته می‌شود) نیز ندارند.

.

ضمیمه کردن فایل به EXE
ضمیمه کردن فایل دیتابیس به برنامه اجرایی (EXE)
نرم‌افزار accdbExe می‌‌تواند فایل دیتابیس حاوی کدهای برنامه‌نوسی را در خود ضمیمه کند و در کامپیوتر کاربران نرم‌افزار شما- آنها را باز کند، اما این تنها کاری نیست که می‌تواند انجام دهد، نرم افزار accdbExe بجز ضمیمه کردن فایل accdb می‌تواند محیط ویندوز را برای اجرای فایل Access شما آماده کند، و گذرواژۀ Databse Password را به فایل دیتابیس حاوی کدهای vba تزریق کند و خیلی کارهای دیگر که در بخش‌های مختلف راهنمای نرم افزار به آن پرداخته‌ایم.

عمل ضمیمه کردن فایل دیتابیس حاوی کدهای vba می‌تواند انجام نشود ولی از سایر خدمات accdbExe استفاده شود.

اگر فایل را ضمیمه نکنید، از همه گزینه‌ها به لحاظ سرعت اجرای نرم افزار بهتر است، در این حالت نرم افزار EXE برای باز کردن فایل Access به دنبال فایلی در مسیر (folder)، خودش با نام accdr._ می گردد، و در صورتیکه آنرا پیدا کند، با Access آنرا باز می کند.

فایل نمونه (پروژه شماره 1)، در بخش نمونه‌ها به این موضوع پرداخته است.

اگر فایل دیتابیس حاوی کدهای برنامه نویسی به فایل EXE تولید شده ضمیمه شود، علاوه بر اینکه می توان از سایر خدمات accdbExe استفاده کرد، می توان برای آن تعیین نمود که فایل ضمیمه را در کجا(چه مسیری Path) باز (Extract) کند.

اگر گزینه «فایل دیتابیس حاوی دستورات به برنامه اجرایی(EXE)ضمیمه شود» در قسمت ضمیمه کردن فایل دیتابیس به برنامه اجرایی، را تیکدار کنید، آنگاه باید تعیین کنید روش باز کردن (Extract) فایل دیتابیس حاوی دستورات، هنگام اجرای نرم افزار، چگونه و در کدام مسیر باشد، مسیرهایی مانند:

مسیر فایل های موقت ویندوز (بهترین انتخاب).

مسیری که فایل اجرایی EXE در کامپیوتر کاربر قرار دارد.

مسیر سفارشی، با تعیین مسیر.

مسیر فایل های موقت از سایر انتخاب ها بهتر است.

فایل نمونه (پروژه شماره 2)، در بخش نمونه‌ها به این موضوع پرداخته است.

اگر فایل را به فایل ExE ضمیمه کنید، ضمن اینکه تعداد فایل ها هنگام انتقال کاهش خواهد یافت، امنیت حفاظت از فایل بیشتر خواهد شد.

به این نکته توجه داشته باشید از آنجا که تصور می‌شود فایل حاوی کدهای برنامه‌نویسی بر اساس اصل تفکیک اجزاء در Access فاقد اطلاعات مربوط به کاربر است، و از آنجا که برای از بین رفتن جداول و مقادیر موقت در فایل دیتابیس حاوی کدهای برنامه نویسی، بهتر است فایل دیتابیس حاوی کد برنامه نویسی از نو ، ایجاد شود، فایل ضمیمه بر روی فایل قبلی رونویسی خواهد شد. بنابراین دقت کنید که چنانچه اطلاعاتی از کاربر را باید در دیتابیس نگهداری کنید، این اطلاعات در فایل دیتابیس حاوی کد برنامه‌نویسی نباشد.

مسیر فایل اجرایی ممکن است در حالت Readonly باشد، پس به این نکته توجه داشته باشید.

بیشتر اوقات بر اساس اصل Setup ، برنامه نویس فایل دیتابیس اطلاعات و سایر فایل های مربوط به پروژه را در مسیر مشخصی ازکامپیوتر کاربر ذخیره می کند، بنابراین می‌توانید بر اساس همین اصل (Setup)، مسیر کاملا مشخصی را به عنوان مسیر سفارشی برای باز کردن فایل دیتابیس حاوی کدهای برنامه نویسی انتخاب کنید.

.

ارسال پارامتر به VBA
ارسال پارامتر Command به بخش VBA
تابعی در VBA ی بخش برنامه نویسی Access وجود دارد که به ()Command، معروف است، این تابع می‌تواند پارامترهای ورود به Access را هنگام فراخوانی از خط فرمان (Command Line)، دریافت کرده و از آن استفاده کند.

نرم‌افزار accdbExe این امکان را دارد که یکی از عبارت‌های زیر را برای بخش VBA اکسس ارسال کند، این بخش می‌تواند یا استفاده کاربردی داشته باشد و یا به عنوان ابزاری برای افزایش امینت از آن استفاده کرد، مثلا شما می توانید از عبارتی استفاده کنید و سپس در VBA بررسی کنید که آیا عبارت به VBA وارد شده است یا خیر در این صورت می توانید مطمئن شوید که به احتمالا قوی فایل VBA-DB توسط فایل EXE تولید شده توسط خودتان صدا زده شده است، برای اینکار باید از گزینه متن سفارشی، استفاده کنید.

پارامترهای وارد شده به فایل اجرایی: یعنی مثلا اگر فایل EXE نهایی شما به نام Software.exe باشد، و شما Shortcutی برای آن ایجاد کرده باشید و به آن پارامتر یا آرگومانی بدهید، عین عبارت پارامتر به Access توسط نرم افزار accdbExe انتقال پیدا خواهد کرد.

مثلا:

Software.exe runme

عبارت برگشتی از تابع ()Command، در محیط VBA، عبارت جمله ای runme خواهد بود.

از این بخش وقتی می‌توان استفاده کرد که بخواهید عملکردهای متفاوتی هنگام شروع برنامه خودتان با درخواست کاربر داشته باشید.

شماره سریال سخت افزاری سیستم: اگر به بخش «ارائه کد فعالسازی به مشتریان» دقت داشته باشید، این بخش بر اساس کد یکتای سخت‌افزاری CPU کامپیوتر کاربر کار می کند، این کد را می توانید به عنوان آرگومان به Accesss منتقل کنید، در چنین شرایطی عبارت برگشتی از تابع ()Command، در محیط VBA، عبارت جمله‌ای شماره سریال CPU کامپیوتر کاربر خواهد بود.

توسط این گزینه می توانید به فایل اجرایی (EXE)، تولید شده اطلاع دهید تا شماره سریال سخت افزاری CPU کامپیوتر کاربر را به VBA ارسال کند سپس می توانید از این شماره سریال سخت افزاری برای صدور و تائید کد فعالسازی خودتان در نرم افزارتان استفاده کنید. همچنین می‌توانید بخش دموی نرم افزار خودتان را بر اساس همین شماره سریال فعال یا غیر فعال کنید.

مسیر فایل های موقت: یعنی مثلا اگر در بخش ضمیمه کردن فایل دیتابیس به برنامه اجرایی (EXE)، مسیر فایل های موقت ویندوز را تعیین کرده باشید به این ترتیب می توانید همین مسیر را برای Access ارسال کنید تا در داخل بخش VBA بتوانید از محیطی که در نظر دارید سایر فایل های پروژه را مدیریت کنید استفاده بهتری ببرید. در چنین شرایطی عبارت برگشتی از تابع ()Command، در محیط VBA، عبارت جمله ای مسیر فایل های موقت ویندوز خواهد بود.

مسیر فایل اجرایی: یعنی مثلا اگر در بخش ضمیمه کردن فایل دیتابیس به برنامه اجرایی (EXE)، مسیری که فایل اجرایی EXE در کامپیوتر کاربر قرار دارد را تعیین کرده باشید به این ترتیب می توانید همین مسیر را برای Access ارسال کنید تا در داخل بخش VBA بتوانید از محیطی که در نظر دارید سایر فایل های پروژه را مدیریت کنید استفاده بهتری ببرید. در چنین شرایطی عبارت برگشتی از تابع ()Command، در محیط VBA، عبارت جمله ای مسیری که فایل اجرایی EXE در کامپیوتر کاربر قرار دارد خواهد بود.

متن سفارشی: برای افزایش امنیت می توانید حتی از یک عبارت ویژه مانند Secret@16 استفاده کنید تا از اجرای موفقیت آمیز برنامه خود توسط رویه ای که تعیین کرده اید مطمئن شوید. در چنین شرایطی عبارت برگشتی از تابع ()Command، در محیط VBA، عبارت جمله ای Secret@16 خواهد بود.

.

تنظیمات REGISTRY
تنظیمات Registry، برای اجرای راحتتر Microsoft Access
از مهمترین کارهایی که نرم‌افزار accdbExe انجام می‌دهد تنظیمات Registry ویندوز برای اجرای راحتتر Access است، اگر یک فایل Access را در کامپیوتری که قبلا در آن اکسس اجرا نشده است باز کنید و بخواهید آنرا اجرا کنید، با انوع و اقسام پیام های مختلف روبرو خواهید شد که از ادامه کار نرم‌افزار Access به شدت جلوگیری می‌کند.

برنامه‌نویسیان Access معمولا افراری هستند که با کامپیوتر بیشتر آشنا هستند آنها جزئییات اکسس را به تدریج طوری تنظیم می‌کنند که کامپیوتر و اکسس‌شان در طول برنامه‌نویسی به نحوی تنظیم می‌شود که نرم‌افزارشان به خوبی در کامپیوتر خودشان کار می‌کند، اما وقتی که نرم‌افزار تولید شده را کامپایل می‌کنند و یا به صورت غیرکامپایل شده در اختیار سایر افراردی که قرار است از نرم‌افزارشان استفاده کنند قرار می‌دهند، نرم‌افزار اکسس تولید شده در کامپیوتری که مانند کامپیوتر برنامه‌نویس تنظیم نشده است بدرستی کار نمی‌کند، برای غلبه بر چنین وضعیتی باید کاربر نرم‌افزار تنظیمات ویندوز و آفیس را به نحوی تغییر دهد که مانند کامپیوتر برنامه‌نویس شود، این تنظیمات زیاد هستند و در جاهای مختلفی قرار گرفته‌اند که از عهدۀ افرادی که با کامپیوتر خیلی آشنا نیستند بر نمی‌آید. نرم‌افزار accdbExe این تنظیمات را برای شما انجام می‌دهد.

فایل EXE تنظیمات زیر را برای اجرای راحت‌تر Access در کامپیوتر کاربر نرم‌‌افزار شما انجام می‌دهد:

اجرای خودکار ماکروها در Microsoft Access
اجرای خودکار Queryها در Microsoft Access

تائید خودکار اجرای کوئری‌ها ی موثر در حذف رکوردها
تائید خودکار اجرای کوئری‌ها ی موثر در تغییر رکوردها

مخفی کردن اشیاء مخفی شده در بخش NavPan
مخفی کردن اشیاء سیستمی‌شده در بخش NavPan

مخفی کردن Quick Access Toolbar
چسباندن پنجره Access به سمت چپ مانیتور

چسباندن پنجره Access به سمت بالای مانیتور
عریض کردن پنجره Access تا سر حد عرض مانیتور

مرتفع کردن پنجره Access تا سر حد ارتفاع مانیتور
Maximize کردن پنجره Access

عنوان فونت پیش فرض
اندازه فونت پیش فرض

تعیین نقطه(.) به عنوان جداکننده اعشار، در Region کنترل‌پنل

این گزینه در بخش Region، کنترل‌پنل Control Panel ویندوز قرار دارد، که می‌تواند « / » یا . باشد، اگر این گزینه « / » باشد، هنگام ورود اعداد اعشاری کاربر باید بجای « . » از « / » استفاده کند، مثلا برای درج عدد 14/45 باید از « / » استفاده کند. این وضعیت خیلی متعارف نیست، برای درج عدد اعشاری 14.45 از (. نقطه) استفاده می‌شود.

اگر ویندوز در حالتی باشد که در بخش Region، « / » به عنوان جدا کننده اعشار تعیین شده باشد، نه تنها موقع ثبت اعداد اعشاری بلکه هنگام محاسبات Access و Queryها نیز مشکلات بسیاری برای کاربران بوجود می‌آید.

برنامه‌نویسان Access در همان ابتدای کار با Access، به صورت اتفاقی در وضعیتی هستند که این گزینه در بخش Region، (. نقطه) است و یا به صورت دستی این‌کار را انجام می‌دهند. این وضعیت و این‌کار - که در ابتدای مراحل برنامه نویسی در کامپیوتر برنامه‌نویس در تنظیمات ویندوز - توسط برنامه‌نویس انجام می‌شود در طول برنامه‌نویسی فراموش می‌شود، حتی خود برنامه‌نویس هم به خاطر نمی‌آورد که چه موقع این تنظیم را انجام داده، و یا اذعان می‌کند این وضعیت به صورت پیش‌فرض در ویندوز او وجود داشته؛ در چنین وضعیتی از کامپیوتر و ویندوز برنامه‌نویس، ممکن است، این گزینه در بخش Region، کامیپوتر و ویندوز کاربر نرم‌افزار « / » باشد، فقط کاربر از درست کار نکردن نرم‌افزاری که از برنامه‌نویس دریافت کرده گلایه می‌کند و کسی نمی‌داند چرا این وضعیت برای کاربر نرم‌افزار پیش آمده است!

نرم‌افزار accdbExe محصول تجربیات یک برنامه‌نویس Access است که نه تنها زمان‌های بسیاری را برای برنامه‌نویسی سپری کرده بلکه همزمان کار پشتیبانی نرم‌افزار و کاربران نرم‌افزار Access را سالیان زیادی انجام داده است، این تجربه در نرم‌افزار accdbExe به تبلور رسیده است.

هنگام تولید EXE شما می‌توانید تعیین کنید که اگر در رایانه کاربر نرم‌افزار این گزینه در بخش Region، « / » باشد حتما به (. نقطه) تغییر پیدا کند.

این تنظیم و تنظیمات دیگری شبیه به این تنظیم توسط نرم‌افزار EXE (تولید شده توسط نرم افزار accdbExe) انجام می‌شود که همه آنها را در این راهنما نگفته‌ایم، چونکه این تنظیمات به صورت خودکار انجام خواهد شد و نیازی به توضیحات بیش از اندازه نیز ندارد (مانند عدم نمایش پنجرۀ «اولین استفاده از Microsoft Office» و تنظیمات بی‌شمار دیگر ...).

اجرای خودکار ماکروها در Microsoft Access
اگر این گزینه در Access تنظیم نشده باشد کاربر با چنین پنجره‌ای روبرو خواهد شد، و نرم‌افزار به هیچ وجه درست کار نخواهد کرد.

با تیکدار کردن گزینۀ اجرای خودکار ماکروها در Microsoft Access، پنجره بالا نمایش داده نخواهد شد، و نرم افزار بدرستی کار می کند.

اجرای خودکار Queryها در Microsoft Access
اگر این گزینه در Access تنظیم نشده باشد، هر بار که نرم افزار قرار باشد یک Query را اجرا کند، کاربر با چنین پنجره‌ای روبرو خواهد شد، و نرم‌افزار به هیچ وجه درست کار نخواهد کرد.

و نیز ...

با تیکدار کردن گزینۀ اجرای خودکار Queryها در Microsoft Access، پنجره بالا نمایش داده نخواهد شد، و نرم افزار بدرستی کار می کند.

تائید خودکار اجرای کوئری‌های موثر در حذف رکوردها
اگر این گزینه در Access تنظیم نشده باشد هر بار که نرم افزار قرار باشد یک Query که رکوردی را حذف می‌کند - را اجرا کند، کاربر با چنین پنجره‌ای روبرو خواهد شد، و نرم‌افزار به هیچ وجه درست کار نخواهد کرد.

و نیز ...

با تیکدار کردن گزینۀ تائید خودکار اجرای کوئری‌ها ی موثر در حذف رکوردها، پنجره بالا نمایش داده نخواهد شد، و نرم افزار بدرستی کار می کند.

تائید خودکار اجرای کوئری‌ها ی موثر در تغییر رکوردها
اگر این گزینه در Access تنظیم نشده باشد هر بار که نرم افزار قرار باشد یک Query که رکوردی را تغییر می دهد می‌کند - را اجرا کند؛ کاربر با چنین پنجره‌ای روبرو خواهد شد، و نرم‌افزار به هیچ وجه درست کار نخواهد کرد.

و نیز ...

با تیکدار کردن گزینۀ تائید خودکار اجرای کوئری‌ها ی موثر در تغییر رکوردها، پنجره بالا نمایش داده نخواهد شد، و نرم افزار بدرستی کار می‌کند.

مخفی کردن اشیاء مخفی شده در بخش NavPan
این بخش برای مقابله با هکر باید حتما تیکدار تنظیم شود.

مخفی کردن اشیاء (منظور از اشیاء جداول Tableها، Queryها،Formها، Reportها، Moduleها است. )، کاری است که برای ایجاد امنیت بالاتر برای فایل های Access توسط خود اکسس فراهم شده است، بهتر است برنامه نویس پس از پایان کار برنامه‌نویسی و قبل از ارائه نرم افزار به کاربران و تولید EXE کلیه اشیاء را Hidden کند. برای اینکار باید روی تک تک اشیاء در Navigation Panel در Access راست کلیک کند گزینه Properties را انتخاب کند، سپس از پنجره باز شده گزینۀ Hidden را تیکدار کند.

نمونه پنجره Table Properties برای Hidden کردن جدول با نام Table1

پس از مخفی کردن اشیاء، باید Access در وضعیتی تنظیم شود که اشیاء مخفی را نمایش ندهد، البته در کامپیوتر برنامه‌نویس اگر قرار باشد اشیاء مخفی نمایش داده نشوند، برنامه‌نویس هم نمی‌تواند آنها را ببیند تا تغییرات و توسعه لازم را انجام دهد، بنابراین در کامپیوتر برنامه‌نویس باید حتما تنظیمات Access در وضعیتی باشد که اشیاء مخفی را نمایش دهد.

نمونه پنجره Navigation Options برای نمایش اشیاء مخفی Hidden

اما Access کامپیوتر برنامه نویس، چه در وضعیتی باشد که اشیاء مخفی را نشان دهد، و چه در وضعیتی باشد که اشیاء مخفی را نمایش ندهد، هیچ فرقی برای کامپیوتر کاربر نرم‌افزار نمی‌کند. در واقع این یک تنظیم است که باید توسط کاربر در کامپیوتر خودش انجام شود.

اگر شما به عنوان برنامه‌نویس نخواهید (چنانچه کاربر بنا به هر دلیلی توانست Navigation Panel را مشاهده کند، نتواند فایل‌های مخفی را ببیند- البته این موضوعی است که هکرها در سدد ایجاد چنینی وضعیتی هستند - بنابراین این موضوع نرم‌افزار Access شما را در برابر هک شدن حفاظت خواهد کرد.) باید این گزینه را تیکدار کنید تا با هر بار اجرای فایل EXE، اکسس(Microsoft Office Access) در وضعیتی تنظیم شود که اشیاء مخفی Navigation Panel را نمایش ندهد.

مخفی کردن اشیاء سیستمی‌شده در بخش NavPan
این بخش برای مقابله با هکر باید حتما تیکدار تنظیم شود.

سیستمی کردن اشیاء (منظور از اشیاء جداول Tableها، Queryها،Formها، Reportها، Moduleها است. )، کاری است که برای ایجاد امنیت بالاتر برای فایل های Access توسط خود اکسس فراهم شده است.

برخی از جداول سیستمی عبارتند از :

MSysACEs

MSysComplexColumns

MSysObjects

MSysQueries

MSysRelationships

این جدول می توانند توسط هکرها مورد سوء استفاده برای هک نرم افزار شما واقع شوند، لذا باید Access در وضعیتی تنظیم شود که اشیاء مخفی را نمایش ندهد.

نمونه پنجره Navigation Options برای نمایش اشیاء سیستمی System

اما Access کامپیوتر برنامه نویس، چه در وضعیتی باشد که اشیاء سیستمی را نشان دهد، و چه در وضعیتی باشد که اشیاء سیستمی را نمایش ندهد، هیچ فرقی برای کامپیوتر کاربر نرم‌افزار نمی‌کند. در واقع این یک تنظیم است که باید توسط کاربر در کامپیوتر خودش انجام شود.

اگر شما به عنوان برنامه‌نویس نخواهید (چنانچه کاربر بنا به هر دلیلی توانست Navigation Panel را مشاهده کند، نتواند فایل‌های سیستمی را ببیند- البته این موضوعی است که هکرها در سدد ایجاد چنینی وضعیتی هستند - بنابراین این موضوع نرم‌افزار Access شما را در برابر هک شدن حفاظت خواهد کرد.) باید این گزینه را تیکدار کنید تا با هر بار اجرای فایل EXE، اکسس(Microsoft Office Access) در وضعیتی تنظیم شود که اشیاء سیستمی در Navigation Panel را نمایش ندهد.

مخفی کردن Quick Access Toolbar
اگر شما برای نرم افزار خودتان Toolbar تنظیم نکرده‌اید باید بدانید که کار خوبی کرده اید، چرا که نمایش Quick Access Toolbar، می‌تواند به عنوان ابزاری برای هک نرم‌افزار شما استفاده شود. ولی چنانچه مجبورید اینکار را انجام دهید یعنی برای نرم افزار خودتان Toolbar تنظیم کرده‌اید، می توانید این گزینه را بدون تیک کنید.

چسباندن پنجره Access به سمت چپ مانیتور
چسباندن پنجره Access به سمت بالای مانیتور

عریض کردن پنجره Access تا سر حد عرض مانیتور
مرتفع کردن پنجره Access تا سر حد ارتفاع مانیتور

Maximize کردن پنجره Access
همه گزینه های بالا دارای شرح زیر هستند:

اگر کاربر در کامپیوتر خودش هر پنجرۀ اکسسی را در حالت پنجره‌ای(Restore) و و در حالتی نا فرم و کنار صفحه بار کند و ببندد موقعی که نرم‌افزار شما اجرا می شود پنجره های آن وسط صفحه نمایش نشان داده نخواهند شد:

مثلا:

در تصویر بالا مشاهده می‌کنید که پنجره Access در بدترین وضعیت در صفحه قرار داده شده و بسته شده است.

نتیجه چنین کاری این است که پنجره‌های نرم‌افزار شما، پس از اجرا در وسط صفحه قرار نمی‌گیرند.

برای غلبه بر چنین وضعیتی باید مکان قرار‌گیری پنجره Access قبل از اجرا تنظیم شود، اینکار توسط نرم‌افزار EXE انجام خواهد شد، و موجب می‌شود پنجره‌های نرم‌افزار شما وسط صفحه مانیتور نمایش داده شوند. اگر بنا به هر دلیلی نمی‌خواهید این تنظیمات انجام شود گزینه‌های مربوطه را تیکدار نکنید- خوشبختانه هر مورد به صورت جداگانه قابل تنظیم است.

عنوان فونت پیش فرض
اگر می‌خواهید فونتی را در کامپیوتر کاربر نصب کنید، و از آن در نرم افزار Access استفاده کنید می‌توانید نام آنرا در این بخش وارد کنید تا به عنوان فونت پیش‌فرض اکسس استفاده شود، البته نصب فونت باید توسط نرم‌افزارهای Setup انجام شود، و برنامه EXE فونتی را نصب نمی‌کند، فقط Access را در وضعیتی قرار می‌دهد که از فونت تعیین شده به عنوان فونت پیش‌فرض Access استفاده کند.

اندازه فونت پیش فرض
Access را در وضعیتی قرار می‌دهد که از اندازه معینی برای فونت تعیین شده به عنوان اندازه فونت پیش‌فرض Access استفاده کند.

انتخاب همه نگارش های Access

اعمال تنظیمات رجیستری برای نگارش های آفیس های مختلف در جایگاهای متفاوت در Windows Registry ثبت می‌شود.

اما علی رغم انتخاب‌های تخصصی و کارشناسی خودتان بهتر است بدانید اگر گزینه «انتخاب همه نگارش های Access» را تیکدار کنید، اگر چه روش مطمئن‌تری را انتخاب کرده‌اید که کاربرانتان با هر نگارش ویندوزی می‌توانند با نرم‌افزار شما کار کنند، اما به روزآوری تنظیمات رجیستری(Registry) چند ثانیه‌ای بیشتر طول خواهد کشید - که حداکثر تا 10 ثانیه شاید باشد.

اگز ار نگارش آفیس کاربرانتان مطمئن هستید بهتر است صرفاً گزینه نگارش مربوطه را انتخاب کنید.

.

عملکردهای قبل از اجرا
عملکردهای قبل از اجرای Microsoft Office Access
کاربران هر نوع اشکالی که در نرم افزار شما را متوجه شما خواهند دانست، آنها تصور می کنند نرم افزار شما قدرت اجرا ندارد این در حالیست که Microsoft Office و بخصوص Access در کامپیوتر خود نصب نکرده اند. از مهمترین کارهایی که نرم افزار accdbExe انجام می دهد عملکردهای قبل از اجرای Access در کامپیوتر کابران نرم افزار شما است؛ این عملکردها عبارتند از:

بررسی فعال بودن بخش فارسی (Persian) ویندوز در رایانه کاربر، و ارائه پیام مناسب به او، قبل از اجرای نرم افزار EXE تولید شده.

اگر این بخش تیکدار نباشد، کاربران تصور می کنند نرم افزار شما قدرت نمایش متون فارسی را ندارد این در حالیست که خود کاربران ویندوز خود را به نحوی که باید بتواند متون فارسی را نمایش دهد تنظیم نکرده‌اند.

بررسی وجود (نصب) Microsoft Office Access و یا Access Runtime در کامپیوتر کاربر، و ارائه پیام مناسب به او، قبل از اجرای نرم افزار EXE تولید شده.

به هیچ وجه انتظار نداشته باشید که یک فایل EXE کوچک، بتواند عملکرد فایل حجیمی که بیش از 170 مگابایت حجم دارد و در قالب Access Runtime ارائه شده است را داشته باشد، این حداقل سایزی است که کوچکترین برنامه access Runtime دارد، بقیه Access Runtimeها حتی بیش از 200 مگابایت حجم دارند، و همانطور که می دانید Access Runtime‌ها هرگز مانند خود Microsoft Office نمی توانند از تمامی امکانات Access استفاده کنند، و برنامه‌های نصب آفیس بیش از 700 مگابایت حجم دارند، پس باید کاربران نرم افزار Access حتما یکی از آنها را در رایانه خود نصب کرده باشند.

بستن سایر پنجره‌های Access قبل از اجرای نرم افزار EXE تولید شده.

این بخش به خصوص با بخش تزریق گذرواژه به پنجرۀ Password Required، در ارتباط است.

اگر برنامه Accessی قبل از اجرای نرم افزار شما باز باشد و درست در مرحله دریافت Database Password باشد، و پنجره Password Required آن باز باشد. این گزینه می تواند آن پنجره را ببندد، در خصوص موارد امنیتی مربوط به پنجره Password Required باید گفت که این موضوع نیز نیاز به توضیحات زیادی دارد که به صورت کاملا گسترده در بخش «تزریق گذرواژه Password»، همین راهنما توضیح داده شده است.

اگر تمایل به بستن سایر پنجره های Access ندارید می‌توانید این گزینه را بدون تیک کنید. و فایل EXE خود را تولید کنید.

.

تزریق گذرواژه PASSWORD
تزریق گذرواژه به پنجرۀ Password Required
از مهمترین کارهایی که نرم افزار accdbExe انجام می دهد و شاید مهمترین کار تزریق گذرواژۀ Database Password، به پنجرۀ Password Required است.

فایل‌های دیتابیس VBA-DB که صرفا دارای فرم و Module و Report هستند و جداول اطلاعانی (Table)، مهمی ندارند، می توانند به فرمت accde و mde و به عباری کامپایل شده باشند، این فایل ها نیاز به گذرواژه Database Password ندارند، و از این موضوع مستثنی هستند.

اما با توجه به اینکه ممکن است کامپایلر accde موجود در کامپیوتر شما - به عنوان تولید کننده - و کامپایلر accde موجود در کامپیوتر کاربر نرم‌افزارتان، از فایل accde استفاده نکنید و بجای آن از accdb محافظت شده استفاده کنید تا مشکل کامپایل‌های نامرتبط را نداشته باشید؛ نرم افزارهای آفیس در نگارش های مختلفی ارائه شده اند و متاسفانه کامپایل کردن فایل دیتابیس موجب می شود فایل کامپایل شده، برای نگارش‌های دیگر آفیس ناخوانا باشد.مثلا اگر فایل دیتابیسی را با نگارش 32 بیتی آفیس کامپایل کنید در سایر نگارش های 64 بیتی خوانا نخواهد بود. یعنی حتی اگر فایلی را با اکسس نگارش 2010 ، 32 بیتی کامپایل کرده باشید، فایل دیتابیس کامپایل شده با اکسس نگارش 2010، 64 بیتی باز نخواهد شد. این وضعیت حتی برای نگارش های 2007 , 2010 و 2013 نیز وجود دارد. یعنی حتی اگر فایلی را با اکسس نگارش 2007 ، 32 بیتی کامپایل کرده باشید، فایل دیتابیس کامپایل شده با اکسس نگارش 2010، 32 بیتی باز نخواهد شد. این در حالی است که مشتریان شما ممکن است نگارش های متعددی را در کامپیوتر های خودشان نصب کرده باشند. گذرواژۀ دیتابیس حاوی کدهای برنامه‌نویسی به صورت کاملا حفاظت شده در فایل EXE و حتی فایل پروژه accdbExe ذخیره می شوند و فقط به Access تحویل می شوند.

هنگام تزریق گذرواژه به پنجرۀ Password Required فرایند پیچیده‌ای توسط فایل EXE تولید شده توسط accdbExe سپری می شود، در واقع فرایند تزریق گذرواژه به پنجره Password Required به صورت خلاصه به صورت زیر است:

ابتدا نرم‌افزارهای Access قبلی که احتمالا در حال اجرا هستند در صورت صلاح دید برنامه‌نویس از حافظه اخراج می‌شوند، اگر برنامه Accessی قبل از اجرای نرم افزار شما باز باشد و درست در مرحله دریافت Database Password باشد، و پنجره Password Required آن باز باشد. پیامی (.Please Close Other application,Thankyou) توسط نرم افزار EXE صادر می‌شود.

به هر حال گذروازه به پنجره های Password Required ، که قبل از اجرای فایل EXE باز باشند تزریق نخواهد شد.

سپس فایل باز می‌شود، هنگام باز کردن فایل توسط Access نرم افزار EXE طی تعاملاتی با Access مطمئن می شود فایل Access و فایلی که درخواست باز شدن آنرا نموده است، دقیقا همان فایلی است که خود EXE درخواست داده است، سپس کاراکتر به کاراکتر گذرواژه را به پنجره Password Required نرم‌افزار Access تزریق می کند، در بین تزریق هر کاراکتر پنجره Password Required فایل Access و سایر مشخصاتی که باید بررسی شوند بررسی می شود، و چنانچه ناهماهنگی دیده شود، تزریق گذرواژه ناتمام باقی خواهد ماند. این عملیات باسرعت بسیار بالا انجام می شود و امکان قرار دادن پنجره یا نرم افزاری بین کار تزریق توسط کاربر انسانی میسر نیست، اما اگر حسب اتفاق چنین وضعیتی پیش آید، همانطور که گفته شد، در بین تزریق هر کاراکتر پنجره Password Required فایل Access و سایر مشخصاتی که باید بررسی شوند بررسی می شود، و چنانچه ناهماهنگی دیده شود، تزریق گذرواژه متوقف خواهد شد.

شما حتی اگر گذرواژه Database خود را در پروژه ذخیره کنید و فایل پروژه خود را با Notepad باز کنید با چنین عبارتهایی روبرو خواهید شد، هر چند حتی فایل پروژه در اختیار کاربر قرار نخواهد گرفت همین وضعیت امنیتی با ضریب بسیار بالاتر در فایل EXE برای حفظ گذرواژه برقرار است.

String_psw=Ý2ï›Ù„¼€ ›¤©ö÷°‡¼ÂžÅ§Ñ

گذرواژه هنگام تزریق به پنجره Password Required کاملا با حساسیت تزریق می‌شود.

برای تعیین گذرواژۀ دیتابیس VBA-DB خود باید ابتدا پروژۀ Access خود را بر اساس اصل امکان تفکیک اجزاء در Access (جدا کردن فایل‌های حاوی کدهای برنامه‌نویسی از فایل‌های اطلاعاتی)، تنظیم کرده باشید. سپس فایل دیتابیس اصلی VB-DB خود را در حالت Exclusive باز کنید.

برای باز کردن فایل اکسس خود در حالت Exclusive ، ابتدا به Access وارد شوید، سپس به منوی file و گزینه Open وارد شوید، سپس فایل VBA-DB خود را در کامپیوتر در پنجره Open انتخاب کنید، ولی روی دکمه Open کلیک نکنید.

کنار دکمه Open یک گزینه باز شو خواهید دید، اگر روی آن کلیک کنید، زیر دکمه Open گزینه‌های بیشتری را ملاحظه خواهید کرد.

در حالیکه فایل اکسس خود را انتخاب کرده اید گزینۀ Open Exclusive را انتخاب کنید.

پس از باز کردن فایل دیتابیس به منوی File بروید و گزینۀ Encrypt With Password را انتخاب کنید.

پس از باز شدن پنجرۀ Set Database Password گذرواژه باز کردن فایل را در این بخش تایپ کنید.

بهتر است از تمامی ظرفیت های رمزگذاری استفاده کنید، رمزی انتخاب کنید که 20 حرف داشته باشد و از حروف کوچک و بزرگ لاتین و اعداد و علامت ها استفاده کرده باشد: مانند : Ya Alimadad+110*okaY

هنگام تعیین گذرواژه از حروف فارسی استفاده نکنید فقط این حروف پشتیبانی می‌شوند:

1234567890

qwertyuiopasdfghjklzxcvbnm

QWERTYUIOPASDFGHJKL

;'{}[]`-=,./~!@#$%^&*()_+:

فاصله هم جزو حروف بالا هست.

اگر از حروفی به جزء حروف بالا استفاده کنید فایل EXE تولید نخواهد شد و پیام زیر نمایش داده می‌شود.

سپس گذرواژه خود را در پنجره اصلی نرم افزار accdbExe در بخش Database Password تایپ کنید و یا Paste کنید، گذرواژه وارد شده در بخش مزبور با ضریب امنیتی بالا در فایل EXE مستتر خواهد بود و فقط توسط نرم افزار EXE به Access تحویل می‌شود.

تولید کدفعالسازی
ارائه کدفعالسازی به مشتریان
اگر می خواهید مشتریان و کاربران نرم افزار شما قبل از استفاده از نرم افزار شما در رایانه خودشان، با شما حتما هماهنگ کنند و از شما کد فعالسازی بگیرند، می‌توانید از این بخش نرم افزار accdbExe استفاده کنید، این بخش به کاربر نرم‌افزار شما کدی یکتا که فقط مربوط به رایانۀ خودش است ارائه می‌کند، کاربر نرم‌افزار شما باید، کد یکتای CPU را به شما به عنوان تولید کننده بدهد و از شما بر اساس کد سخت‌افزاری خودش کدفعالسازی یکتایی دریافت کند که کد مزبور فقط منجر به اجرای نرم افزار در رایانه خودش خواهد شد و در هیچ رایانه دیگری کد فعالسازی به اجرای نرم افزار نمی‌انجامد.

اینکار به هیچ وجه توصیه نمی شود چون نرم افزار به هیچ وجه قابلیت اجرایی نخواهد داشت تا وقتی که کد فعالسازی با کاربر تبادل شود؛ اما برای مواردی که امنیت بیشتری طلب می کنند کاملا جواب می دهد. مانند نرم افزارهای ارزشیابی فردی کارکنان ویژه بازرسان و ...، تا وقتی که کد فعالسازی درست به فایل اجرایی EXE داده نشود حتی فایل دیتابیس حاوی کد Extract نخواهد شد.

برای اینکار در پنجره اصلی نرم‌افزار accdbExe، گزینۀ «فایل در صورتی اجرا شود که کد فعالسازی درست به آن داده شود» را تیکدار کنید.

کد فعالسازی بر اساس شماره سریال CPU کاربر نرم افزار، و شماره سریال CPU تولید کننده(کامپیوتر شما)، تولید می شود، اما از آنجا که ممکن است پروژه های مختلفی را تولید کرده باشید و نخواهید برخی از کدهای فعالسازی مربوط به برخی پروژه ها برای سایر پروژه ها کار کند برای هر پروژه باید یک کلید Key مجزا تولید کنید، چون Key دو پروژه متفاوت می شود، کد فعالسازی دو پروژه حتی اگر بر روی یک کامیپوتر باشد متفاوت خواهد بود.

کلید باید حتما شامل همه اعداد و همه حروف لاتین به حالت بزرگ باشد، برای تغییر کلید Key روی دکمه Key کلیک کنید و از پنجره Change Key Base استفاده کنید.

دکمه تصادفی منجر به تولید یک کد کلید تصادفی شامل همه حروف و اعداد می شود. کد کلید در فایل پروژه ذخیره می شود، ولی شما حتما آن‌را در جایی یادداشت کنید.

در صورت فراموشی کلید نرم افزار در هیچ کامپیوتر فعال نخواهد شد.

روش کار به این صورت است:

ابتدا فایل EXE را تولید کنید.

فایل EXE به کامپیوتر کاربر انتقال یابد.

فایل EXE در کامپیوتر کاربر اجرا شود؛ هنگام اجرا نرم افزار فقط یک شماره سریال اعلام می‌کند و منتظر دریافت کد فعالسازی می ماند.

کد سخت افزاری را به رایانه تولید کننده منتقل کرده و در محل مربوطه Paste کنید.

دقت کنید کلیدKey کنونی که در حال تولید کد فعالسازی هستید با کلیدKey که هنگام تولید فایل EXE در محل مربوطه قرار داشت یکسان باشد.

روی دکمه «صدور کد فعالسازی برای مشتری» کلیک کنید تا کد فعالسازی ویژه کاربر تولید شود.

کدفعالسازی را به کاربر نرم افزار ارائه کنید،

کاربر کدفعالسازی دریافت شده را در محل درج کد فعالسازی Paste ‌کند تا نرم افزار در کامپیوتر کاربر اجرا شود.

امکان ذخیره کد فعالسازی در رایانه کاربر وجود دارد تا هر بار موقع اجرای نرم افزار کدفعالسازی مطالبه نشود.

تولید کدفعالسازی آنلاین
چنانچه تمایل داشته باشید کدفعالسازی آنلاین برای مشتریان خود تولید کنید، این‌کار امکانپذیر است.

اگر در پنجره اصلی نرم‌افزار accdbExe، گزینۀ «فایل در صورتی اجرا شود که کد فعالسازی درست به آن داده شود» را تیکدار کنید؛ هنگام تولید فایل EXE د صورتیکه دو فایل activation.htm (یا activation.html) و script.js وجود نداشته باشند، این دو فایل به صورت خودکار بوجود می‌آیند.
اگر کنار فایل EXE تولید شدۀ خودتان فایلی به نام activation.htm یا activation.html، داشته باشید شکل پنجره دریافت کد فعالسازی به شکل زیر تغییر خواهد کرد.

امکان تغییر محتوای فایل activation.htm، توسط برنامه نویس وجود دارد، می توانید محتوا و لینک دریافت کد فعالسازی را در فایل مزبور تغییر دهید:

<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8">
</head>
<script src="script.js" defer></script>
<body bgcolor="#FFFFCC">
<p align="justify" dir="rtl"><font face="Tahoma" size="2"><span lang="fa">برای دریافت کد فعالسازی به این آدرس مراجعه فرمائید:</span></font></p>
<a id="sn" target="_blank" href="http://accdbexe.tavafi.ir/ac-demo?sample=6">
<font size="2">http://accdbexe.tavafi.ir/ac-demo</font></a></font></p>

هنگام نمایش کد در پنجره بر اساس فایل script.jsکه هنگام تولید فایل EXE، کنار فایل EXE بوجود می‌آید، به لینک شماره سریال سخت افزاری کامپیوتر کاربر نرم افزار اضافه می شود.

http://accdbexe.tavafi.ir/ac-demo?sample=6&sn=128E

مثلا در لینک بالا شماره سریال برابر با 128E شده است، وقتی کاربر روی لینک دریافت کد فعالسازی کلیک می کند به صفحه تولید آنلاین کد فعالسازی متصل می شود، صدور کد فعالسازی می‌تواند منوط به اتصال به درگاه پرداخت اینترنتی و پرداخت وجه باشد، پس از پرداخت وجه کد فعالسازی به صورت آنلاین تولید شده و در اختیار کاربر قرار داده می شود.

در تولید کد فعالسازی موارد زیر به عنوان المانهای تعیین کننده کد فعالسازی در فرمول کد فعالسازی شرکت دارند:

1- شماره سریال سخت افزاری کامپیوتر کاربر نرم افزار

2- شماره سریال سخت افزاری کامپیوتر کاربر تولید کننده فایل EXE (کامپیوتر برنامه‌نویس)

3- کلید(Key ) کد فعالسازی

از آنجا که ممکن است پروژه های مختلفی را تولید کرده باشید و نخواهید برخی از کدهای فعالسازی مربوط به برخی پروژه‌ها برای سایر پروژه‌ها کار کند برای هر پروژه باید یک کلید Key مجزا تولید کنید، چون Key دو پروژه متفاوت می‌شود، کدفعالسازی دو پروژه حتی اگر بر روی یک کامیپوتر باشد متفاوت خواهد بود.

فایل EXE تولید شده
هنگام تولید فایل اجرایی (EXE)، درخواست‌های برنامه‌نویس به صورت کاملا حفاظت شده، داخل فایل (EXE)، تعبیه می‌شوند، و در صورت تمایل برنامه‌نویس فایل دیتابیس حاوی کدهای برنامه‌نویسی را نیز به فایل EXE ضمیمه می‌نماید. سپس هنگام اجرای فایل EXE در کامپیوتر کاربر، توسط هستۀ EXE، درخواست‌ها، اجرا می‌شوند.

فهرست مطالب این صفحه عبارت است از:

پنجرۀ Splash Screen فایل اجرایی(EXE)، قابل سفارشی کردن است؟

چه فرقی بین نسخه فعالسازی شده و دموی نرم افزار وجود دارد؟

فایل EXE تولید شده موقع اجراء چه کارهایی را انجام می دهد؟

پنجرۀ Splash Screen فایل اجرایی(EXE)، قابل سفارشی کردن است؟

فایل EXE هنگام اجرا برای اینکه اگر کار تنظیمات بنابه هر دلیل طولانی شد، به کاربر اطلاع دهد در حال انجام چه کاری است، یک پنجرۀ Splash Screen به نمایش می گذارد و کارهایی که در حال انجام آن است را زیر پنجره نمایش می دهد.

اگر خواسته باشید تصویر لوگوی این پنجره را تغییر دهید، می توانید یک فایل از نوع(فرمت) PNG.* به نام Logo.png کنار فایل اجرایی EXE خود قرار دهید، این فایل باید حداکثر دارای ابعاد رزولوشن 128×128 باشد.

مثلا با قرار دادن این تصویر کنار فایل EXE

تصویر پنجره به صورت زیر تغییر خواهد کرد.

به این ترتیب شما می توانید، لوگوی این پنجره را تغییر دهید.

اگر ابعاد(تعداد پیکسل‌های طول و عرض) فایل لوگو بیشتر از 128 پیکسل باشد با چننی پنجره ای روبرو خواهید شد.

برنامه نویس قبل از تمام کار و ارسال فایل EXE برای کاربر نرم‌افزار،

چه فرقی بین نسخه فعالسازی شده و دموی نرم افزار وجود دارد؟

فایل EXE پس از تولید روی رایانه ای که تولید شده است اجرا می شود و کارهایی را که از آن خواسته شده است اجرا می کند، اما روی سایر کامپیوتر ها به صورت کامل اجرا نمی‌شود، فقط پنجره Demo نمایش داده خواهد شد.

فایل EXE تولید شده موقع اجراء چه کارهایی را انجام می دهد؟

فایل EXE تولید شده موقع اجراء کارهای زیر را به ترتیب انجام می دهد:

بررسی شماره سریال سخت افزای(CPU) کامپیوتر.
بررسی و استخراج درخواست‌های برنامه‌نویس که به صورت حفاظت شده در فایل EXE ذخیره شده است.
بررسی فعالسازی شدن نرم‌افزار accdbExe، اگر فایل EXEی تولید شده با نرم افزار Demoی accdExe تولید شده باشد، ضمن نمایش پیام، برنامه پایان خواهد یافت.
بررسی گزینه‌های قسمت عملکردهای قبل از اجرای Microsoft Office Access
بررسی تیکدار بودن گزینه «بررسی فعال بودن بخش فارسی ویندوز (Persian) قبل از اجرای نرم‌افزار»
بررسی تیکدار بودن گزینه «بررسی وجود(نصب) Microsoft Office Access ویا Access Runtime در کامپیوتر کاربر نرم‌افزار»
بررسی تیکدار بودن گزینه «بستن سایر پنجره‌های Microsoft Office Access قبل از اجرای نرم‌افزار»
بررسی تیکدار بودن گزینه «فایل در صورتی اجرا شود که کد فعالسازی درست به آن داده شود»
نمایش پنجرۀ وضعیت اعمال دستورات و تنظیمات (Splash Screen و Logo)
بررسی گزینه‌های تنظیمات رجیستری ویندوز برای اجرای راحت‌تر Microsoft Office Access
بررسی تیکدار بودن گزینه «تعیین نقطه(.) به عنوان جداکننده اعشار، در Region کنترل پنل ویندوز Windows Control Panel»
بررسی تیکدار بودن گزینه «انتخاب همه نگارش های Access»
بررسی تیکدار بودن گزینه‌های «Microsoft Office Access 20xx»
بررسی تیکدار بودن گزینه‌«اجرای خودکار ماکروها در Microsoft Access»
بررسی تیکدار بودن گزینه‌«اجرای خودکار Queryها در Microsoft Access»
بررسی تیکدار بودن گزینه‌«تائید خودکار اجرای کوئری‌های موثر در تغییر رکوردها»
بررسی تیکدار بودن گزینه‌«تائید خودکار اجرای کوئری‌های موثر در حذف رکوردها»
بررسی تیکدار بودن گزینه‌«مخفی کردن اشیاء مخفی شده در بخش Navigation Panel»
بررسی تیکدار بودن گزینه‌«مخفی کردن اشیاء سیستمی در بخش Navigation Panel»
بررسی تیکدار بودن گزینه‌«مخفی کردن Quick Access Toolbar»
بررسی تیکدار بودن گزینه‌«چسباندن پنجره اکسس به سمت چپ مانیتور»
بررسی تیکدار بودن گزینه‌«چسباندن پنجره اکسس به بالای مانیتور»
بررسی تیکدار بودن گزینه‌«عریض کردن پنجره اکسس تاسرحد عرض مانیتور»
بررسی تیکدار بودن گزینه‌«مرتفع کردن پنجره اکسس تاسرحد ارتفاع مانیتور»
بررسی تیکدار بودن گزینه‌«Maximize کردن پنجره اکسس»
بررسی تیکدار بودن گزینه‌«عنوان فونت پیشفرض»
بررسی تیکدار بودن گزینه‌«اندازه فونت پیشفرض»
بررسی گزینه‌های ضمیمه کردن فایل دیتابیس به برنامه اجرایی
ایجاد فایل دیتابیس ضمیمه در مسیر تعیین شده در همین بخش
بررسی گزینه‌های تنظیمات ارسال پارامترهای Commnad به بخش VBA، هنگام اجرای نرم‌افزار
اجرای نرم افزار Microsoft Office Access، به همراه پارامترهای منجر به اجرای مُد Runtime
بررسی وجود گذرواژۀ Database Password
تزریق گذرواژه به پنجرۀ Password Required

آدرس وب‌سایت‌ها:

پروژه‌های منتشر شده برای عموم (Published):

نمایش و چاپ فارسی DOS

نمایش، ویرایش و چاپ متون فارسی تحت DOS در ویندوز

تبدیل متون Windows به DOS

تبدیل متن فارسی داس به ویندوز اکسلTXLSx

نرم افزار ویرایش DSKKAR00 و DSKWOR00 لیست بیمه

حذف کاراکتر های جدولی از گزارش های تحت DOS

تبدیل متن و جداول گزارش های تحت DOS به Excel

چاپ فرم های ارزشیابی 100 امتیازی کارمندان

حضور و غیاب و موارد انضباطی (ماهناز)

کارنامه ماهانه توصیفی (ماهتوس)

کارنامه ماهانه(ماهکار2)

حفاظت از برنامه نویسی در DOS تحت Windows با قفل‌گذاری روی Flash USB

حفاظت از پروژه‌های Autoplay Media Studio

حفاظت از پروژه‌های SetupFactory

حفاظت از پروژه‌های Multimedia Builder

حفاظت از فیلم ها

حفاظت از فایل‌های PDF ، بر اساس کد‌فعالسازی برای هر فایل متناسب با شماره سریال سخت افزاری

تولید فایل‌های EXE از فایل های PDF بدون امکان چاپ و ذخیره PDF to EXE (pdf2exe)

حفاظت از فایل های پاورپوینت

حفاظت از فایل‌های اکسل Excel، بر اساس تبدیل فایل به EXE

حفاظت از کدهاي برنامه نويسي شده در محيط VBA-Access

تغيير تصوير بک گراند صفحه ورود به Windows 7

بروزآوري آيکن هاي ويندوز Refresh Desktop Icons

فلوچارت و الگوریتم Flowgorithm

تکنیک‌های ماکرونویسی در Powerpoint

نرم افزار نمایش محتوای فایل vcf به خصوص فایل های vcf موبایل

تغییر وضوح اسلاید پاورپوینت در استخراج با فرمت تصویر PNG و JPG

ماشین حساب جبری

ماشین حساب گرافیکی

ماشین حساب هندسی

سامانه نمایش آنلاین کارنامه

دانلود کد PHP نمایش آنلاین کارنامه های PDF

قفل کردن Google Chrome (chromeblocker)

نرم‌افزار تبدیل فایل‌های WEBP به PNG تنها با یک راست کلیک


tavvafi@gmail.com
contact

ارتباط با ما در شبکه‌های اجتماعی داخلی:

scrolltop