به خصوص تبدیل فایل‌های تحت DOSی که دارای کاراکترهای جدول‌کشی هستند.(┌│├┤┬┴┼═║╒╦╥╤╣╢╡╠╟╞╝╜╛╚╙╘╗╖╕╔╓╧╨╩╪╫╬─┐└┘) 

و تبدیل فایل‌های DBF، تحت DOS به Excel برای ویندوز. (برای ویرایش فایل های DSKWOR00.DBF و DSKWOR00.DBF، به صورت کاملا تخصصی به اینجا مراجعه کنید)

قبل از دانلود نرم افزار دقت بفرمائید: این نرم افزار به صورت دمو کار می کند و نیاز به خرید کد فعالسازی دارد.

https://bayanbox.ir/view/263405954590585756/2mobile.png

Tavvafi@gmail.com

نگارش فعلی: 1.1.0.0 تاریخ آپدیت: 1401/06/26  برابر با 17 سپتامبر 2022

گزارش تغییرات نگارش‌ها:

نگارش 1.1.0.0:


شرح نرم‌افزار:

این نرم افزار، محصول تجربیات بنده در برنامه نویسی و استفاده خودم و مشتریان محترم ام در سه نرم افزار TDOS و TXLSX و TCE است.

تبدیل اطلاعات از محیط DOS به ویندوز توسط TXLSX برای فایلهایی به راحتی انجام می شود که فاقد، کاراکترهای جدولی باشند، اما این نرم افزار با هر دو مدل فایل های گزارش تحت DOS به خوبی کار می کند، هم می تواند فایل‌های گزارش تحت DOS ی که دارای کاراکترهای جدول کشی است را دریافت کند و هم می تواند فایل‌های ساده تحت DOS را دریافت کند. و به Excel انتقال دهد.

نرم افزار DOS2Excel فایل های گزارشی تحت DOS را دریافت کرده و فایلی تولید می کند که به راحتی با Excel باز می‌شود و خطوط جدولی در Excel به صورت جا کننده موجب خواهد شد هر متن داخل هر سلول داخل سلولی مشخص در Excel نمایش داده شود.

سه کار مهم در این نرم افزار اتفاق می افتد:

  1. حذف کاراکترهای جدولی
  2. تشخیص مکان قرار گیری اطلاعات هر سلول، و حتی Merge کردن سلول‌های Excel بنابرحسب نیاز.
  3. تبدیل متن DOS به ویندوز

البته کارهای دیگری هم نرم افزار انجام می دهد که در ادامه به تدریج درباره آنها توضیح خواهم داد.

از نگارش 1.1.0.0: فایل های با پسوند DBF (دیتابیس فاکس‌پرو FoxPro تحت DOS)، نیز توسط نرم افزار دریافت می‌شود، و به Excel انتقال می‌یابد.


همانطور که عرض کردم، این نرم افزار، محصول تجربیات بنده در برنامه نویسی و استفاده خودم و مشتریان محترم ام در سه نرم افزار  TDOS و  TXLSX و  TCE است. هر سه نرم افزار خدماتی را به کاربران در استفاده در محیط DOS در Windows های جدید اعم از 32 بیتی و 64 بیتی از XP تا Windows 10 ارائه می کنند. به صورت اجمالی می توانم توضیح دهم که: نرم افزار TDOS، تجربیات استفاده و برنامه نویسی برای کدپیج‌(Codepage)های مختلفی(مانند: ایران‌سیستم، سایه، پانیز، زرگان) که در زمان  استفاده از DOS در ایران به زبان فارسی است؛ نرم افزار TDOS برای نمایش محتوای نرم افزارهای تحت DOS در محیط ویندوز کاربرد دارد، این نرم افزار امکان چاپ گزارش‌ها را حتی با چاپگرهای لیزری و مجازی(Virtual) که فاقد پورت LPT هستند و یا اصلا پورتی ندارند. (مانند چاپگرهای مجازی و یا از پورت USB استفاده می کنند را نیز دارد.) نرم افزار TXLSX، امکان تبدیل گزارش‌ها و فایل‌های متنی را به محیط ویندوز فراهم می‌کند، در این نرم‌افزار که بر پایه Excel طراحی شده است، متونی که در DOS به زبان فارسی تهیه شده‌اند و دارای ارزش اطلاعاتی هستند را به محیط Excel انتقال می دهد و فرآیند -خواناسازی- کاراکترهای ناخوانای DOS در ویندوز از طریق نرم افزار TXLSX انجام می گیرد. این نرم افزار نیز با کدپیج‌های مختلفی کار می‌کند و  مدل‌های مختلفی از تبدیل اطلاعات را برای کدپیج‌های مختلف فارسی DOS پشتیبانی می کند. کاراکترهای جدول کشی(┌│├┤┬┴┼═║╒╦╥╤╣╢╡╠╟╞╝╜╛╚╙╘╗╖╕╔╓╧╨╩╪╫╬─┐└┘) در DOS برای ساخت گزارش ها و جدول کشی در آنها کاربرد داشته اند. این کاراکتها همچنان هنگام تبدیل به در ورود به اکسل به عنوان کاراکترهای معمولی ماننده اعداد و جملات به اکسل وارد می‌شوند، و ظاهرا اکسل برای این موضوع تدبیری نداشته است، ورود این اطلاعات در اکسل هنگام تبدیل، نیز مشکلات را فراهم می آورد. به همین دلیل و بر اساس نیازهای خودم و افراد دیگری که مثل خودم با اینگونهاطلاعات سروکارداشتند، مجبور شدیم نرم افزار TCE را تولید کنیم، این نرم افزار سعی می کند اطلاعات گزارش های جدول دار را از کاراکترهای جدولی خالی کند، و به جای کاراکترهای جدولی از Delimiterهای مجاز و به انتخاب کاربر و متناسب با Excel استفاده می کند.


نرم افزار DOS2Excel کار را راحتتر کرده است، این نرم افزار که برآیند تجربیات قبلی است، در واقع کاری می کند که گزارش های جدولیDOS به Excel تبدیل شوند در همین راستا، کار حذف کاارکترهای جدولی تشخیص سلولهایی که باید با هم ادغام شوند و تبدیل اطلاعات DOS به ویندوز را یکجا انجام می دهد.


مزایای نرم افزار DOS2Excel:

نرم افزارDOS2Excel، بسیار مستقل عمل می کند نیاز به Excel ندارد.

نرم افزارDOS2Excel، بر خلاف TCE به صورت هوشمند سلولهای را شناسایی می کند و از حذف شدن برخی اطلاعات که در TCE بنا به درخواست کاربر انجام می شد، پرهیز می کند.

نرم افزارDOS2Excel، نحوه ادغام سلول ها را هوشمندانه تشخیص می دهد.

این فیلم را ببینید:

نرم افزارDOS2Excel، حتی می تواند برخی از نرم افزارهای متعارف را در کامپیوتر شما شناسایی کند و خودش را طوری تنظیم کند که بهترین خدمات را به شما ارائه کند.

نرم افزارDOS2Excel، علاوه بر اینکه می تواند فایل های متنی دارای گزارش های تحتDOS فارسی را از شما دریافت کند، می تواند آخرین گزارش های نمایش داده شده در برخی از نرم افزارهای تحت DOS مانند پدیده نگارش3 و نوین نگارش 239 را نیز به اکسل تبدیل کند.

این فیلم برای آخرین گزارش نمایش داده شده در نرم افزار پدیده 3 است.

این فیلم برای آخرین گزارش نمایش داده شده در نرم افزار نوین 239 است.

اگر قبل از استفاده از نرم افزار DOS2Excel نرم افزارهای پدیده (نگارش 3)، یا نوین (نگارش 239) را در رایانه خود نصب کرده باشید، هنگام اجرای نرم افزار DOS2Excel میانبر(Shortcut)هایی در دسکتاپDesktop تولید می شوند که می توانید با استفاده از آنها آخرین گزارش نمایش داده شده در نرم افزارهای پدیده یا نوین را به اکسل منتقل کنید.(این میانبرهادر فیلم های بالا هم نمایش داده شده اند.)

همچنین می توانید برای تولید مجدد میانبرهای نامبرده از نرم افزار DOS2Excel با سوپیچ s استفاده کنید.

توضیح سوئیچهای نرم افزار DOS2Excel:

سوئیچهای نرم افزار به اجرای سریعتر نرم افزار به کاربران حرفه ای کمک می کند. نرم افزار DOS2Excel نیز سوئیچهایی دارد که به شرح آنها خواهیم پرداخت:

نمونه یک خط فرمان اجرای نرم افزار 

"C:\Desktop\DOS2EXCEL.exe" /i:"C:\PROGRAM\REPORT\TEMP.DAT" /c:21 /do

کاربرد سوئیچ سوئیچ
تعیین مسیر فایل ورودی که معمولا یک فایل TXT یا DAT می باشد.

/i:

تعیین مدل کد پیج DOS فارسی.مدل های تبدیل بر اساس مدل های نرم افزار TXlsx قابل دسترس است.معروف ترین مدل ها  به شرح زیر هستند: 

9: ایران‌سیستم

21: سایه

57: آسان و پانیز

61: زرگان

/c:

انجام تبدیل و خروج سریع از نرم افزار.

/do

تولید مجدد میانبرهای نرم افزارهای تحت DOS، موجود در رایانه کاربر، در حال حاضر نرم افزارهای زیر شناسایی میشود:
  1. نرم افزار حسابداری پدیده (نگارش3)
  2. نرم افزار حسابداری پدیده (نوین 239)

وجود میانبرها، موجب می شود که بتوانید آخرین گزارش مشاهده شده یا چاپ شده در نرم افزارهای مذکور را سریعتر به Excel وارد کنید.


درصورت نیاز به تولید Shortcut های بیشتر برای نرم افزارهای دیگر با برنامه نویس( 09105363463 ) تماس بگیرید.

/s

نصب نرم افزار DOS2Excel:

نرم‌افزار DOS2Excel، به‌منظور دریافت اطلاعات فارسی از فایل‌های تحت DOS به خصوص گزارش‌هایی که دارای کاراکترهای جدول‌کشی (منظور: ─│┌┐└┘ ) هستند، و ورود اطلاعات دریافت شده به فایل XML، قابل استفاده توسط نرم افزار Excel در Windowsطراحی شده است.نرم‌افزار DOS2Excel، علاوه بر اینکه کار تبدیل اطلاعات از کدپیج‌های متعارف DOS (منظور: ایران‌سیستم، سایه، پانیز،رزگان) به Windows را انجام می‌دهد، کاراکترهای جدولی را که به عنوان مزاحم در محیط Excel تلقی می‌شونــد را حذف کرده و از آنها به عنوان ابزاری موثـر برای شکل‌دادن به سلول‌ها(منظور Merge) استفاده می‌کند. این نرم‌افزار، علاوه بر اینکه می‌تواند کاملاً مستــقل کار کند، می‌تواند با نرم‌افزارTDOSPlus8  در ارتباط باشد و خروجی گزارش‌ها را با Excel باز کند.

تولید میانبر، برای باز کردن فایل نمونه تحت DOS در Excel:

نرم‌افزار DOS2Excel، امکان استفاده از سوئیچ در خط فرمان دارد؛ این قابلیت به خصوص برای ساخت میانبر Shortcut، در تبدیل سریع اطلاعات DOS به Excel استفاده می‌شود، سوئیچ‌های i و c و do بیشترین کاربرد را دارند، آیا می‌خواهید Shortcut‌های نمونه در Desktop، برایتان تولید شود؟

نمونه فایل DOS فارسی را انتخاب کنید:

  •   کدپیج ایران‌سیستم
    • انتخاب این گزینه باعث نصب دو Shortcut در دسکتاپ می شود؛ محتوای این دو Shortcut به شرح زیر است:
      1. Iransystem اجرای سریع ایران‌سیستم (DOS2EXCEL.exe /i: IRS.TXT /c:9 /do) این میانبر دارای سوئیچ do/ است که منجر به اجرای سریع تبدیل می شود و این پنجره نمایش داده می شود
      2. Iransystem ایران‌سیستم (DOS2EXCEL.exe /i: IRS.TXT /c:9 ) این میانبر فاید سوئیچ do/ است که منجر به تنظیم فایل ورودی و نوع کدپیج(9: ویژه کدپیج ایران‌سیستم) می شود، این تنظیمات اگرچه پنجره DOS2Excel را تنظیم می کند اما منجر به اجرای تبدیل و نمایش فایل Excel نخواهد شد و صبر می‌کند تا دکمه تبدیل فایل Text به Excel، را بزنید، تا تبدیل انجام شده و نرم افزار Excel باز شود.
  •   کدپیج سایه
    • سایه Sayeh  
    • (DOS2EXCEL.exe /i: SAY.TXT /c:21 )  این میانبر فاید سوئیچ do/ است که منجر به تنظیم فایل ورودی و نوع کدپیج(21: ویژه کدپیج سایه) می شود، این تنظیمات اگرچه پنجره DOS2Excel را تنظیم می کند اما منجر به اجرای تبدیل و نمایش فایل Excel نخواهد شد و صبر می‌کند تا دکمه تبدیل فایل Text به Excel، را بزنید، تا تبدیل انجام شده و نرم افزار Excel باز شود.

  •   کدپیج آسان
    • آسان Asan
    • ( DOS2EXCEL.exe /i: ASA.TXT /c:57 ) این میانبر فاید سوئیچ do/ است که منجر به تنظیم فایل ورودی و نوع کدپیج(57: ویژه کدپیج آسان) می شود، این تنظیمات اگرچه پنجره DOS2Excel را تنظیم می کند اما منجر به اجرای تبدیل و نمایش فایل Excel نخواهد شد و صبر می‌کند تا دکمه تبدیل فایل Text به Excel، را بزنید، تا تبدیل انجام شده و نرم افزار Excel باز شود.
  •   کدپیج پانیز
    • پانیز Paniz
    • ( DOS2EXCEL.exe /i: PAN.TXT /c:57 ) این میانبر فاید سوئیچ do/ است که منجر به تنظیم فایل ورودی و نوع کدپیج(57: ویژه کدپیج پانیز) می شود، این تنظیمات اگرچه پنجره DOS2Excel را تنظیم می کند اما منجر به اجرای تبدیل و نمایش فایل Excel نخواهد شد و صبر می‌کند تا دکمه تبدیل فایل Text به Excel، را بزنید، تا تبدیل انجام شده و نرم افزار Excel باز شود.
  •   کدپیج زرگان
    • زرگان Zargan
    •   (DOS2EXCEL.exe /i: ZAR.TXT /c:61 )این میانبر فاید سوئیچ do/ است که منجر به تنظیم فایل ورودی و نوع کدپیج(61: ویژه کدپیج زرگان) می شود، این تنظیمات اگرچه پنجره DOS2Excel را تنظیم می کند اما منجر به اجرای تبدیل و نمایش فایل Excel نخواهد شد و صبر می‌کند تا دکمه تبدیل فایل Text به Excel، را بزنید، تا تبدیل انجام شده و نرم افزار Excel باز شود.

  • Shortcut اصلی: DOS2Excel:

  • shortcut مربوط به نمایش آخرین گزارش های تولید شده در نرم افزار حسابداری پدیده نگارش 3: 

    • هنگام نصب برنامه نصب وجود نرم افزار پدیده 3 را در رایانه بررسی می کند و در صورت نیاز این میانبر(shortcut ) را در دسکتاپ تولید می کند.
  • shortcut مربوط به نمایش آخرین گزارش های تولید شده در نرم افزار حسابداری نوین نگارش 239: 

    • هنگام نصب برنامه نصب وجود نرم افزار نوین 239 را در رایانه بررسی می کند و در صورت نیاز این میانبر(shortcut ) را در دسکتاپ تولید می کند.


توضیح درباره Delimiter کاما(,) coma:

گاهی فایل های متنی فاقد کاراکترهای جدول کشی هستند، و از نوع Data هستند، این فایلها معمولا (عموما)، دارای جدا کننده فیلدها با کاراکتر (  )، هستند.

مانند تصویر زیر:

همانطور که در تصویر دیده می شود، کاراکتر (  )،برای جداسازی فیلدها استفاده شده است.

با استفاده از بخش   می توانید نحوه عملکرد دریافت اطلاعات و تبدیل آن به Excel را مشاهده کنید.

در این تصویر: فایل Excel بدون استفاده از تیکدارکردن، Delimiter coma تولید شده است، و جالب نیست، چون که فیلدهای اطلاعات در ستونهای مجاور هم تفکیک نشده‌اند، و همگی در یک ستون قرار داده شده‌اند:

اما در تصویر زیر: فایل Excel با استفاده از تیکدارکردن، Delimiter coma تولید شده است، و فیلدهای اطلاعاتی در ستونهای مجاور هم تفکیک شده‌اند:

البته استفاده از این تیک همیشه رضایت بخش نخواهد بود چون گاهی اوقات این کاراکتر برای اهدافی به غیر از جداسازی در فایل‌های Text مصرف شده اند، مانند تصویر زیر:

در تصویر بالا کاراکتر (کاما ,)، به عنوان جداکننده نرمال سه رقمی اعداد، استفاده شده است، جدا کننده اصلی فیلدها در این فایل کاراکتر جدول‌کشی( | )است.

در این فایل نمی توان از Delimiter کاما ( ,)، برای جداسازی فیلدها استفاده کرد، چونکه اینکار موجب به هم ریختگی فایل Excel خروجی خواهد شد، نتایج را در تصاویر بعد با هم بررسی خواهیم کرد.

در تصویر زیر: فایل Excel با استفاده از تیکدارکردن، Delimiter coma تولید شده است، و فیلدهای اطلاعاتی در ستونهای مجاور هم به شدت تفکیک شده‌اند، و نتیجه رضایت بخش نیست:

اما در این تصویر: فایل Excel بدون استفاده از تیکدارکردن، Delimiter coma تولید شده است، و فیلدهای اطلاعات در ستونهای مجاور هم به درستی تفکیک شده‌اند:

برای حذف فواصل بیجای ایجاد شده در بین اعداد می توانید از Ctrl+H و replace فواصل با هیچ استفاده کنید، برای اینکار سلولهایی که باید فواصل در آنها حذف شوند را انتخاب کنید، سپس کلیدهای Ctrl و H را بزنید.

نتیجه را در تصویر بعد ملاحظه فرمائید:


فعالسازی نرم افزار DOS2Excel:

نرم افزار DOS2Excel تا قبل از فعالسازی به صورت DEMO چندخط از هر فایلی را به اکسل تبدیل می کند.

اما پس از فعالسازی هیچ محدودیتی به لحاظ تعداد خطوط تبدیل و تعداد فایل‌های تبدیل، در یک سیستم ندارد.

برای فعالسازی نرم افزار را اجرا کنید.

روی گزینه ActivationCode کلیک کنید تا شماره سریال سیستم شما سیستم شما به سایت صدور کد فعالسازی ارسال شود، پس از اتصال به اینترنت و دریافت کد فعالسازی، کد فعالسازی خود را در محل تعیین شده در پنجره نرم افزار وارد(Paste) کنید.

سپس روی دکمه Active کلیک کنید.

آدرس وب‌سایت‌های طراحی شده:
scol

پروژه‌های منتشر شده برای عموم (Published):

نمایش و چاپ فارسی DOS

نمایش، ویرایش و چاپ متون فارسی تحت DOS در ویندوز

تبدیل متون Windows به DOS

تبدیل متن فارسی داس به ویندوز اکسلTXLSx

نرم افزار ویرایش DSKKAR00 و DSKWOR00 لیست بیمه

حذف کاراکتر های جدولی از گزارش های تحت DOS

تبدیل متن و جداول گزارش های تحت DOS به Excel

چاپ فرم های ارزشیابی 100 امتیازی کارمندان

حضور و غیاب و موارد انضباطی (ماهناز)

کارنامه ماهانه توصیفی (ماهتوس)

کارنامه ماهانه(ماهکار2)

حفاظت از برنامه نویسی در DOS تحت Windows با قفل‌گذاری روی Flash USB

حفاظت از پروژه‌های Autoplay Media Studio

حفاظت از پروژه‌های SetupFactory

حفاظت از پروژه‌های Multimedia Builder

حفاظت از فیلم ها

حفاظت از فایل‌های PDF ، بر اساس صدور کد فعالسازی برای هر فایل بر اساس شماره سریال سخت افزاری هر رایانه

تولید فایل‌های EXE از فایل های PDF بدون امکان چاپ و ذخیره PDF to EXE (pdf2exe)

حفاظت از فایل های پاورپوینت

حفاظت از کدهاي برنامه نويسي شده در محيط VBA-Access

تغيير تصوير بک گراند صفحه ورود به Windows 7

بروزآوري آيکن هاي ويندوز Refresh Desktop Icons

فلوچارت و الگوریتم Flowgorithm

تکنیک‌های ماکرونویسی در Powerpoint

نرم افزار نمایش محتوای فایل vcf به خصوص فایل های vcf موبایل

تغییر وضوح اسلاید پاورپوینت در استخراج با فرمت تصویر PNG و JPG

ماشین حساب جبری

ماشین حساب گرافیکی

ماشین حساب هندسی

سامانه نمایش آنلاین کارنامه

دانلود کد PHP نمایش آنلاین کارنامه های PDF

مرجع دانلود فایل‌های CorelDraw

قفل کردن Google Chrome (chromeblocker)

نرم‌افزار تبدیل فایل‌های WEBP به PNG تنها با یک راست کلیک


tavvafi@gmail.com

SMS Panel smspanel


ارتباط با ما در شبکه‌های اجتماعی داخلی:

scrolltop
scrolltop